Hejsan,

Vi ska så gräs till helgen är det planerat. Nu är det så att matjorden legat någon vecka och det har hunnit dyka upp tistlar, maskrosor och sånt där gräsliknande ogräs (viltrot el liknande??) i matjorden.

Räcker det med att ta bort så mycket som möjligt för hand eller behöver man få bort ogräset på något annat sätt? Förstår ju naturligtvis att vi kommer att få dra tistlar och maskrosor i flera år men det är väl inte så bra att så på det??

Tacksam för alla svar!!

Jenny & Johan
 
Har det dykt upp så mycket på nån vecka kan det inte ha varit så välsorterad matjord.
Finns några olika alternativ med sina för och nackdelar.


* Låt ogräset växa upp och döda det sen med roundup, för att sen så till hösten istället
+ Bättre att så gräs på hösten, man slipper vattna så mycket.
- Ingen gräsmatta att spela fotboll på i slutet på sommaren.

* Kratta över det under en ett par tre veckors tid och ta bort så mycket som möjligt innan ni sår. Gräv bort om det är djupa rötter.
+ Ni får bort den största delen av ogräset och hinner få en fin matta till slutet på sommaren.
- Ganska mycket jobb i sommar med krattning och sen med vattning.

* Dra bort det mesta och så på det som det är
+ Ni får fram en matta ganska snabbt
- Blir en del jobb med maskrosor och annat skit framöver, kräver mycket vattning i sommar.

Jag skulle själv kört en kombo av alt 2-3. Men jag har inte så stora krav på min matta, lite ogräs får man ta efterhand. Vattna tycker jag är avkopplande och bättre att ha en matta än ingen alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.