Hej...

Jag har köpt ett hus byggt -65 och är en planshus på platta...
Det är nån sorts mekansik frånlufts "låda" på vinden Från 1985...Den är urkopplad för tillfället (trasig).
Rören går ner i tvättstugan, toa, badrummet och ner i golvet...
Det är spiroröret som går ner i golvet som jag funderar mest över...

Det får först ner ett rakt rör ner i golvet i en klädkammare, från det röret går det ut ett rör in i ett skåp och in i väggen...
Eftersom jag har platta på mark så undrar jag över om det är planerat att det ska ventileras under golvet med...

Mattias
 
Har kollat lite mer nu...

I sovrummen under elementen är det urfräst ett spår ner till plattan på ca 1* 50 cm genom golvsockeln.
På vilket sätt fungerar min ventilation på? tänker mest på "golvventilationen" ??

Har lyft undan röret som går ner till plattan och kikat lite där, Tycker det ser bra ut tänker på syllen (luktar lite instängt bara).
Det är ingen isolering där utan jag ser direkt ner på plattan!

"Fläkten" på vinden tycker jag borde vara mer än en fläkt, det är rätt stor, ser ut som en stor box med diverse rör som går in i den, och ett rör som går ut i skorstenen... (det är ingen återvinning iaf).

Ska krypa upp och ta lite kort när jag har tid över, är lite svårt att beskriva ;)

Mycket på en gång nu :)

//Mattias
 
Kan det rör sig om ventilerat golv (som en åtgärd mot radon och eller kemikalier i betongen)?

spalten under elementet för tillopp i golvet, spiroröret för utlopp från golvet, draget i golvet tar hand om eventuell radon.

I min gamla skola la man en knottrig matta på de gamla golven, varpå nytt golv lades ovanpå, sedan anslöts ventilationskanal (frånluft) till genomföring i golvet...

detta för att sanera mot gammalt flytspackel eller om det var radon.
Det var i samband med en total ombyggnation av skolans ventilationssystem.
Jobbigt att damma rent i själva golvet när den dagen kommer att det börar täppa igen...
 
nu har jag knäppt lite kort....

nr1: en bild på aggregatet.
nr2 : dem 3 rören på vinden. det som är högst upp (urkopplat) ska vara kopplat till röret som ska ner under golvet.
och det i mitten är till köksfläkten. Sen det längst ner kommer från ett badrum och en toalett.
nr3: röret som ska ner i golvet. det med plastpåsen på.
nr4: hålet där röret på bild 6 ska ner.
nr5: öppningen ner genom golvsocklen till plattan.
nr6: 2 st igensatta hål i ett skafferi, det högra kommer frånklädkammaren (där "hålet" till plattan finns).
och det vänstra går in i köksväggen.
nr7: en del av aggregatet som låg bredvid, det står "friskluft" på en av sidorna.
nr8: en dålig bild innefrån agg.

Vad kan det vara för nått??
Varför står det friskluft på en ingång\utgång på agget?
Jag har inga Tillluftventiler kopplat till agget...



\\Mattias
 
  • bild 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 009.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 012.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar ju vara något slags FT aggregat, alltså fläktstyrd till- och frånluft, fast med tilluften borttagen. Finns det inga skyltar med fabrikt, typ eller något sånt på aggregatet?

Tror också att det är ett ventilerat golv. Om det är pga radon så borde någon ha mätt radonhalten och då kanske det finns registrerat hos kommunen?
 
Tack för lite förslag på vad det kan vara...

Radonet är mätt 2002 då blev värdet 220 så det är väl godkänt... lite högt...
Skylten till agget har jag plockat bort och lagt på ett bra ställe, men har ingen aning vart det stället är nu :)
Det jag kommer ihåg är att det är från 1985...ska leta lite till senare...

Funderingen är mest om jag kan rycka bort den och ersättta med en kanalfläkt ?
hur kommer det funka isf med ventilationen under golvet? kommer det sugas från tilluften ovan fönster direkt till frånluften vid golvet under fönstret då?

Så jag är tacksam på lite fler ideer, ska ta kontakt med en lokal ventilationsfirma inom kort....

\\Mattias
 
Det ser ut som ett riktigt hemmabygge :)

Det ser ut som ett ventilerat golv i syfte att transportera eventuell inkommande markfukt alt radon bort från golvkonstruktionen (smart drag), om något luktar lite instänkt så är det många gånger fukt som är boven, du kanske ska sparka igång fläkten på vinden eller konsultera ett proffs som sagt var....
 
Bild 8 ser ju onekligen ut som en roterande värmeväxlare, om så är fallet har du ju ett FTX agg. bild 7 är ju två fläktar som du bekriver om bortplockade, något du har gjort eller "var det så" er ju at som om dom skall sitta i "hålet" till höger på bild 1, gisningsvis har du ett motsvarande hål på andra sidan av agget. den högra av fläktarna har en remskiva på sig, den borde ju ha en kompis i "andra ändan"

Vad menar du med att agget är trasigt?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.