Vill du "spela på lotto" så är det ju upp til dig. men det är ju inte svårare än at tareda på vad du har för framledningstempratur!

& ja vist säger dom att det inte är några problem, varmt komer du ju får! frågan är ju bara om du ska ha en pay off på 8 eller 40 år
 
CarMan skrev:
Vill du "spela på lotto" så är det ju upp til dig. men det är ju inte svårare än at tareda på vad du har för framledningstempratur!

& ja vist säger dom att det inte är några problem, varmt komer du ju får! frågan är ju bara om du ska ha en pay off på 8 eller 40 år
Vad jag har fått fram av produktblad så ska frammatningstemperaturen ligga på 50grader
 
Peter-Krstd skrev:
Vad jag har fått fram av produktblad så ska frammatningstemperaturen ligga på 50grader

50 grader när då? den aldra kalaste dagen på året, en sån där kall dag som inte ens intrefar varje år, är det vi pratar om
 
CarMan skrev:
50 grader när då? den aldra kalaste dagen på året, en sån där kall dag som inte ens intrefar varje år, är det vi pratar om
Den håller väl 50 grader alltid...fast sen beror det ju på hur mycket elpatronerna behöver hjälpa till.Ner till -15 går CTC:s luftvärmepump...sen är det ju stopp ifrån den & elpannan går in för fullt.
 
Peter-Krstd skrev:
(du har ju ingen CTC-luftvärmepump. du måste ju kolla på vad just din anläggning kräver i just ditt hus!)

Den håller väl 50 grader alltid...fast sen beror det ju på hur mycket elpatronerna behöver hjälpa till.Ner till -15 går CTC:s luftvärmepump...sen är det ju stopp ifrån den & elpannan går in för fullt.

klarar du dig mer 50 grader som högsta tempratur på radiatorsystemet, när det är som kallast ute, så kan du ha värmepump. men jag tror inte du har koll på det här, du svarar så konstgt.

---------------------
har man manuell schunt så schuntar man ju själv vilken tempratur man vill släppa ut till radiatorerna.
har du en utegivare så styr denna vilken tampratur som behövs, varje grad högre än vad som behövs, ger en förlust på ett eller annat sätt! & med värmepump så är denna förlust jätte stor!
 
CarMan skrev:
klarar du dig mer 50 grader som högsta tempratur på radiatorsystemet, när det är som kallast ute, så kan du ha värmepump. men jag tror inte du har koll på det här, du svarar så konstgt.

---------------------
har man manuell schunt så schuntar man ju själv vilken tempratur man vill släppa ut till radiatorerna.
har du en utegivare så styr denna vilken tampratur som behövs, varje grad högre än vad som behövs, ger en förlust på ett eller annat sätt! & med värmepump så är denna förlust jätte stor!
Klart jag inte har koll på det här...annars så hade jag ju inte vänt mig hit om råd :-/ Tyvärr så har jag inte fått direkt något svar på det jag undrade över.Vad menar du att jag ska göra då...skaffa en ny oljetank,installera en ny effektivare oljepanna och betala 11000:-/kubik??...det är ju just det vi vill komma ifrån :-[...som sagt som det ser ut hos oss så är det bara värmepump som kan fungera....så vida man inte vill ha jobbet med att dra om alla rör och flytta pannrummet. :p
 
Man kan väl förresten sätta rumstermostater som styr systemet?? :)
 
Peter-Krstd skrev:
Man kan väl förresten sätta rumstermostater som styr systemet?? :)

när du kör värmapump så är det aja baja med termostater!
 
Peter-Krstd skrev:
Klart jag inte har koll på det här...annars så hade jag ju inte vänt mig hit om råd  :-/ Tyvärr så har jag inte fått direkt något svar på det jag undrade över.Vad menar du att jag ska göra då...skaffa en ny oljetank,installera en ny effektivare oljepanna och betala 11000:-/kubik??...det är ju just det vi vill komma ifrån :-[...som sagt som det ser ut hos oss så är det bara värmepump som kan fungera....så vida man inte vill ha jobbet med att dra om alla rör och flytta pannrummet. :p
Kolla med gmla ägaren om den vet vilken framlednnings temp som behövs när det är ruskigt kallt.
eller kolla om en vvs firma kan göra en kvalifiserad gissning.

det är ju inte så skoj om du sjulle köpa en värmepumps anläggning & det sen visarsig att den komer att gå 80% på elpatron !!!


jag försöker bara förklara hur viktigt det är att man först tar reda på om det är lämpligt att köra vermepump i huset, innan man köper en. värmepumpens konstruktion är sådan att den inte ger samma besparing i alla hus!
tok viktigt med rätt framlednings temp!
 
CarMan skrev:
Kolla med gmla ägaren om den vet vilken framlednnings temp som behövs när det är ruskigt kallt.
eller kolla om en vvs firma kan göra en kvalifiserad gissning.

det är ju inte så skoj om du sjulle köpa en värmepumps anläggning & det sen visarsig att den komer att gå 80% på elpatron !!!


jag försöker bara förklara hur viktigt det är att man först tar reda på om det är lämpligt att köra vermepump i huset, innan man köper en. värmepumpens konstruktion är sådan att den inte ger samma besparing i alla hus!Okej...får försöka fixa fram en rörpulare som kan göra en kvalificerad gissning ;)Nu förstod jag svaret lite bättre också för den delen :)..tack
tok viktigt med rätt framlednings temp!
 
Din golvvärme behöver en framledningstemperatur på enbart 30-40 grader eller så (om det är inte något ovanligt med den). Alla slags värmepumpar för vattenburen system klara det. Du kan välja att ställa in din kommande värmepump för golvvärme, dvs låg framledningstemperatur och enrörsystemet får helt enkelt samma låg framledning. Då blir det ganska säkert inte tillräkligt varmt i rummen med gamla radiatorerna och komplement till exempel i form av elektriska element behövs. Med den lösningen går värmepumpen effektivast och du sparar kanske en faktor 3-4 jämfört med uppvärmning med olja på uppvärmningen golvvärmen står för. Besparingen på enrörsystemets förbrukning blir betydligt mindre, i värsta fall inte nämnvärd, eftersom uppvärmning med el är ungefär lika dyrt som med olja (eventuellt kan man också satsa på en mindre luft-luft värmepump som komplement).

Alternativt kan du ställa in din kommande värmepump för högre framledning, upp till 50 grader, vissa värmepumpar klarar även mer. För golvvärme måste då värmepumpens framledning blandas ner till temperaturen för golvvärme, annars förstörs den. Många värmepumpar har redan utrustningen inbyggd, dvs de har separata anslutningar för låg och hög framledning. Annars kan det utrustning för nerblandningen installeras externt, elle du har redan efter oljepannan. Vid denna lösning behövs mindre komplement i rummen med enrörssystemet, kanske ingen allts. Men värmepumpen går totalt något mindre effektivt.

Det är väl att pröva sig fram sedan, vilken inställning är bättre. Första lösningen är bra om totala uppvärmningen sker huvudsakligen med golvvärme, och enbart lite (kanske 10-20 %) med gamla systemet. Behövs det mer värme i gamla systemet, så blir förmodligen andra lösningen bättre.

Bara om gamla enrörsystemet står för största delen av uppvärmingen, och den behöver mer än 50 grader framledning, då blir det tveksamt om en värmepump kan leda till så mycket besparing, men du skrev ju redan att de flesta rummen har golvvärme.

En anna frågan är, hur mycket max effekt (utan elpatron) en värmepump ska ha för just ditt hus....
 
stephanb skrev:
Din golvvärme behöver en framledningstemperatur på enbart 30-40 grader eller så (om det är inte något ovanligt med den). Alla slags värmepumpar för vattenburen system klara det. Du kan välja att ställa in din kommande värmepump för golvvärme, dvs låg framledningstemperatur och enrörsystemet får helt enkelt samma låg framledning. Då blir det ganska säkert inte tillräkligt varmt i rummen med gamla radiatorerna och komplement till exempel i form av elektriska element behövs. Med den lösningen går värmepumpen effektivast och du sparar kanske en faktor 3-4 jämfört med uppvärmning med olja på uppvärmningen golvvärmen står för. Besparingen på enrörsystemets förbrukning blir betydligt mindre, i värsta fall inte nämnvärd, eftersom uppvärmning med el är ungefär lika dyrt som med olja (eventuellt kan man också satsa på en mindre luft-luft värmepump som komplement).Tack för inlägget....klargjorde lite för mig :)

Alternativt kan du ställa in din kommande värmepump för högre framledning, upp till 50 grader, vissa värmepumpar klarar även mer. För golvvärme måste då värmepumpens framledning blandas ner till temperaturen för golvvärme, annars förstörs den. Många värmepumpar har redan utrustningen inbyggd, dvs de har separata anslutningar för låg och hög framledning. Annars kan det utrustning för nerblandningen installeras externt, elle du har redan efter oljepannan. Vid denna lösning behövs mindre komplement i rummen med enrörssystemet, kanske ingen allts. Men värmepumpen går totalt något mindre effektivt.

Det är väl att pröva sig fram sedan, vilken inställning är bättre. Första lösningen är bra om totala uppvärmningen sker huvudsakligen med golvvärme, och enbart lite (kanske 10-20 %) med gamla systemet. Behövs det mer värme i gamla systemet, så blir förmodligen andra lösningen bättre.

Bara om gamla enrörsystemet står för största delen av uppvärmingen, och den behöver mer än 50 grader framledning, då blir det tveksamt om en värmepump kan leda till så mycket besparing, men du skrev ju redan att de flesta rummen har golvvärme.

En anna frågan är, hur mycket max effekt (utan elpatron) en värmepump ska ha för just ditt hus....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.