Är det inte Bauhaus eller K-rauta som gör reklam för en byggställning som man kan köpa i sektioner? Har nåt minne att jag fått nåt reklamblad ibland som innehållit detta.
 
Var inne på en midre skrotfirma idag för att leta efter lite begagnade lantbruksmaskiner och jag gick då förbi en hel "avdelning" med gamla byggställningar, både hake-ställningar och den andra varianten med "skruv-klämmor". Det var ju förvisso ställningar så hade en viss patina, om man säger så, men fullt fungerande! Han skulle ha 24:- metern om jag inte missminner mig, vilket borde betyda c:a 500-600:- för en sektion (2m*2m*1m)
 
Artec skrev:
Var inne på en midre skrotfirma idag för att leta efter lite begagnade lantbruksmaskiner och jag gick då förbi en hel "avdelning" med gamla byggställningar, både hake-ställningar och den andra varianten med "skruv-klämmor".
Var finns sådana trevliga butiker?
Här i stockholmstrakten har de alla utrotats.
 
Ring ställningsfirmorna och fråga om du får köpa loss ett gäng gammal haki eller burtons (eller något annat märke). Jag hade tur och fann stora mängder från en firma utanför stockholm till ett kanonpris. När jag var klar hyrde jag ut den ett par säsonger. Därefter sålde jag den med god vinst.

Om jag inte är felinformerad är det rätt höga krav på att ställningar är godkända säkerhetsmässigt, vilket gör att äldre ställningar tas ur bruk. Således borde det finnas möjlighet att köpa gammalt från firmorna.
 
Snailman skrev:
Ställning - veklingar:D

Jag har målat mitt hus (sutteräng:eek:) två gånger med stege och då har jag penselmålat ca 3-4 brädor uppifrån och ner innan jag flyttade stegen och forsatte med nästa och jag strök två gånger med nån dags mellanrum ......Klipp:D
Är det därför du kallar dig "Snailman"?
 
Snailman
Nej huvudsakligen för att jag är långsam med att komma igång med bygget... blir äntlgen nästa vår ser det ut som...:D

jag målade några timmar per dag, så det tog väl ca 2 veckor, med tvättning och målning 2ggr, ganska överkomligt tyckte jag.

Har gjort så 2 ggr, men sista gången fick det bli plastfärg.... så det blir nog ingen mer gång på denna kåk för mig:p
 
Ponken2 skrev:
Var finns sådana trevliga butiker?
Här i stockholmstrakten har de alla utrotats.
Norrköping, "Skrot-Emil". Det är en riktigt fyndhörna, man blir som b arn på nytt.. :D
 
redan borta
 
Blir nog att bygga ställning på lösvirke när dom har sådan ocker hyrpriser på byggställningar.
 
Jag anlitade en liten ställningsfirma, håller på och bygger på en våning på en del av huset. Ca 110kvm ställning. Kostade 33 000 (har jag för mig) för 12 veckor, inkl uppsättning, nedtagning och transporter.

Jag baxnade över priset, och blev ganska sur över en extradebitering på ca 2500 (av 33 000). Men valde att inte knorra över den efterssom jag misstänkte att jag skulle behöva behålla ställningen ca 2 veckor utöver avtalad tid, tänkte använda extradebiteringen som förhandlingsargument.

Jag är väldigt glad över att jag inte bråkade. Vi fick dels problem med plåtslagaren som försenade demonteringen av ställningen, sedan var det så nära i tiden för den extremt försenade fönsterleveransen (hade först tänkt hyra flyttbart ställningstorn för den delen). Så jag fick utan knot från firman behålla ställningen 12Veckor utöver avtalad tid, gratis! Fick nästan en känsla av att de helst hade sluppit ta hand om ställningen även när jag slutligen bad dem komma och hämta den.
 
Det måste vara veckans fynd
 
Mikael_L
Fast det står iofs 10.000:- eller bud ... :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.