hur många timmar kan man räkna med att det tar för två snickare att slå ihop 9 stycken takstolar?

har fått en offert på 110 timmar, tyckte att det lät lite väl saftigt.

någon som har en åsikt.

Nicke
 
Det beror väl på hur stora de är etc. Men jag spikade ihop 11 takstolar med 6 meters spännvidd till mitt garage. Det tog väl drygt en dag, ungefär.
 
Jag köpte 19 färdiga och betalade bra mycket mindre än 110 timmar hade kostat....
 
110 timmar låter milt sagt som en _väldigt_ hög uppskattning för vanliga takstolar för t ex villor etc. Nu förutsätter jag dock att beräkningar och mått finns så att det "bara" är att kapa och spika ihop dem.

Rör det sig om äldre tiders takstolar som skall halvas ihop så tar sådant sanslöst lång tid.

Har du nån ritning som du kan lägga upp så blir det lite enklare att svara mer korrekt...

/Kent
 
Köpte 12 st, 6m spännvidd, 45 vinkel, från takstolsfabrik för mindre än 1000 kr/st. Ingick ett halvdussin mellanbalkar dessutom.
 
Oftast lönar det sig att köpa färdiga takstolar istället för att slå ihop dem själv.
Man får även dimensioneringsberäkningen "på köpet".
 
Kontakt några takstolfirmer, begär pris även den dyrate blir billigare i alla lägen om du inte har eget gratis virke, kolla bara upp frakterna också. Dessutom konstruerade på ett korrekt sätt. Har jobbat som takstolkonstruktör
 
nu har jag fått mer kött på benen angående offerten, i priset är det att såga spika och göra 10 st takstolar 45% lutning, sedan var det även uppstättning på väggarna samt spikning av läkt och papp.
Nu tror jag att det känns lite mer realistiskt.
obs virket ingår ej.

Nicke
 
Tycker fortfarande att det låter som en rätt hög tidsuppskattning...

Två man bör få upp takstolarna på en dag och lägg sen till två-tre dar för att spika råspont, papp och läkt så är man uppe i cirka 60-70 timmar. Visst kan något strula till sig och huset kan vara mycket större än normalt etc men här nånstans bör de ligga tidsmässigt på en "normalvilla".

Det låter som om det blir billigare här att köpa färdiga takstolar, att låta inhyrda snickare spika ihop dem blir nog rätt dyrt.

/Kent
 
fast klart har du takkupor, vinkelhus m.m tar det längre tid!


mvh
snickar estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.