Man brukar rekommendera att den sammanlagda ytan på ventilationsöppningarna ska vara minst 1/200 av golvytan på vinden.
 
Vår besiktningsman var skeptisk till att ventilation löser mögelproblem. Han menade att det kan bli värre om man drar in kall luft som möter varm isolering i vinden med kondens och mer mögel som följd.
 
Men själva poängen med isoleringen är ju att den inte är varm på ovansidan...... ???
 
Bob_the_builder
Kanske inte om vinden är isolerad med 150 mm sågspån. Då kan nog isoleringen vara både varm och fuktig...
 
simon_sandstrom skrev:
Vår besiktningsman var skeptisk till att ventilation löser mögelproblem. Han menade att det kan bli värre om man drar in kall luft som möter varm isolering i vinden med kondens och mer mögel som följd.
Jag försökte följa den här tråden, men något verkar fel här? Möglet var väl inte på isoleringen, så var fanns det? Den "kalla" luften som man drar in som ventilation lär ju inte kondenseras någostans mot en kallare yta, så var kommer fukten från? Har ni inte fuktspärr mellan boytan och isoleringen?

Mvh Nicklas
 
Bob_the_builder
Sån't fanns inte på 50-talet... Men badrummen kanske är renoverade och har ångspärr i taket?
 
NicklasE skrev:
Jag försökte följa den här tråden, men något verkar fel här? Möglet var väl inte på isoleringen, så var fanns det? Den "kalla" luften som man drar in som ventilation lär ju inte kondenseras någostans mot en kallare yta, så var kommer fukten från? Har ni inte fuktspärr mellan boytan och isoleringen?

Mvh Nicklas
Jag känner mig jättedum här...
Möglet sitter på undertaket, på träplankorna... Det som är taket inne på vinden. Det är inte isolerat där.
Inte vet jag om det är fuktspärr mellan boyta och isolering, hur får jag veta det?
Jag förstod som så att det berodde på dålig ventilation, att vi slutat använda skorstenen (bytte till bergvärme) och inte hade huv på skorstenen.
Men som sagt, jag känner mig dum och får panik när jag inte förstår vad jag ska göra, vad jag kan göra och vad jag gör för fel! Vet inte ens vem jag ska vända mig till!
 
yonna skrev:
Jag förstår inte ... om Anticimex varit uppe på vinden & konstaterat mögel ... gav de inte vinkar om vad som borde göras?
Nej, han yttrade inte ett ord... Inte mer än att det måste åtgärdas för att försäkringen skulle gälla.
 
Bob_the_builder skrev:
Sån't fanns inte på 50-talet... Men badrummen kanske är renoverade och har ångspärr i taket?
Ingen aning!!!
Badrummet ligger på första våning, det är ytterligera en våning innan vinden kommer...
Anticimexgubben sa att vi skulle sätta en tätningslist längs kansterna på luckan till vinden. (går från hallen på 2:a våning). Kan det verkligen vara en orsak till vårt mögel?
 
B
Fuktig inomhusluft läcker antagligen igenom bjälklaget som inte har någon diffusionsspärr, då den träffar det kalla taket så blir det mögel.
Det lättaste sättet är att installera en avfuktare(woodys är bra ca 3000:) .
 
Detta med luftspalt vid takfoten, är inte det en föråldrad idé? På följande sida: http://www.byggutbildarna.com/ka_blad/ka_bladet_tekn.htm#Ska det vara vind på vinden står detta "Rekommendationen är därför kristallklar från SP och Ingemar Samuelsson: Inga spalter vid takfoten med inträngande fukt och kyla. Endast ventiler i gavelspetsarna, för viss ventilation under varma perioder. Vinden är inget förvaringsutrymme och vindsbjälklaget och yttertaket måste vara helt tätt!!" Vem ska man tro på?
 
Sånt här är skönt att läsa när man precis gödslat taket med Mögelstoppers som ju hittills varit rekommendationen på forumet  :p

Har ju annars precis samma förutsättningar som nämnts tidigare i tråden, gammalt hus utan fuktspärrar, okänd isolering och mögelpåslag i vissa takfack. Otäta installationer är dock tätade ordentligt nu (förutom krage kring skorsten vilket nämns i separat tråd).
 
Vid nybyggnation är det relativt "lätt" att bygga tätt uppåt.

Många av oss renoverar hus och då är det inte alltid lika enkelt att göra allt så perfekt som man önskar. Man renoverar rum för rum etc vilket gör allting bökigare.

Rekommendationen gäller rimligtvis för hus som är täta uppåt. Hur ser rekommendationen ut för ett gammalt hus som kanske inte är lika tätt? Då kanske det fortfarande är klokt med lite möggelstoppers?

Kanske gjorde det inget att jag inte hunnit borra stoppers-hål i taket ännu..... :)
 
A
Hur har du det med ventilationen inomhus? Vad är det för typ av ventilation?
Oftast så beror problemen på för högt fukthalt inne, att se över ventilationen inne kan då vara viktigare än ventilationen på vinden.
Som du säger så kan problemet ha uppstått när du tog bort pannan med följd av lägre temp. på vinden.

Se till att täta vindsluckan så slipper du en del fukttransport upp till vinden.
 
Jag har fått för mig att mitt mögelproblem har ökat efter installation av mögelstoppers. Pga dålig "före"-dokumenation kan jag dock inte lova det.  :-[ Men det fuktiga utomhusväder som jag uppenbarligen har ventilerat in till vinden känns ju inge bra...

Ångrar idag min installation, skulle nog fått lösningen kommenterad av någon "kontrollant" innan jag borrade alla hål. Lutar idag mot att jag efter min tätning av läckande genomföringar skulle ha prövat med att stänga till vinden i enlighet med Gammelsmurfen's inlägg.

30-talshus med rätt rejäl sågspånsisolering som är täckt av ett enkelt trägolv, troligen ingen diffspärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.