Bob_the_builder
Jag har också funderat en hel del på detta och kommit fram till följande. Alternativet dubbelgips och spackel mot brunn kommer bara kunna användas om bjälklaget är hundraprocentigt plant. Annars kommer man kunna få bakfall och pölar på golvet. Inge' bra. I så fall får man nog bita i den sura jordgubben och flytspackla hela golvet.

Lim: tex Gyproc g46 skivlim.
 
Bob_the_builder
r.borgmaster skrev:
Hmm, där har du en poäng. 100% rakt ELLER har ett litet fall just mot brunnen...
Jo, det andra alternativet finns väl i teorin, kanske... :) Jag vet bara att massiva trägolvbjälkars naturliga krökning kan variera några millimeter, det såg jag tydligt när jag spikade bjälklag i början på hösten. Det torde alltså innebära att höjden kan komma att variera lite över golvytan. Slutsats: flytspackla.
 
:-/ Sitter i samma sitts. Har precis lagt spånskivorna och konstaterat att bjälklaget inte är rakt. Jag har också lyssnat en del. Varje snickare har ju sin lösning tydligen.

Jag kommer att lägga dubbel golvgips(särskild modell) och sedan i det ovre lagret ta ur vid tex duschen där jag vill ha fallet. På så sätt får jag gips över allt samt där jag står i duschen för att ta bort rörelser(gips är ju "dött" materia). Jag kommer att lägga elslinga uppe på för att sedan flytspackla in dessa och ta bort de ojämnheter som är i golvet samt spackla ut fallet som har en naturlig kant tack vare att jag tagit ur för detta. Limma och skruva golvgipsen! Om du flytspacklar kommer du dessutom att få en skönare och jämnare värme i golvet än om du struntar i det.

Hemmafixaren :-*
 
Bob_the_builder
Skivlimmet är säkert inte så speciellt. Det är bara det att i matchen mot en skadereglerare på ett försäkringsbolag tror jag att man har en bättre sits om man har använt "av tillverkare anvisad teknik/material"... Om en hantverkare chansar så är det ju hans problem (om än indirekt ditt), men om du gör det själv lär du få ta smällen om det går på röven... :-/
 
r.borgmaster skrev:
Värre var det med lim. Jag har letat *överallt* idag efter Gyproc G46  eller motsvarande. Ingenstans har de haft det. I och med att det är så ovanligt får jag en känsla av att Gyproc G46 är ett "vanligt" lim av någon sort som de själva säljer dyrare. tydligen limmat gipsen mot spånet med vanligt trälim. Ibland är det enklare än man kan tro....
Vanligt trälim är knappast godkänt. Det speciella limmet som rekommenderas är ungefär som ett fix som man kammar ut på samma sätt som fixet. Vet de inte detta i butiken borde de ägna sig åt annan verksamhet. ;) >:(
 
Bob_the_builder
Lite surfande visade att det finns fler produkter som funkar: Casco SuperSet 3679 eller
CascoFlex 3442
 
Bob_the_builder
Dvs det kostade 3x12,5x140= över fem tusen spänn? :surprised: :surprised: :surprised:
 
En annan variant är ett fabrikat som heter Lip, danskt tror jag, deras skivlim är färdigblandat och det skulle kosta ca 1200 sek för att limma 20 m2. Finns bl.a på Fredells.

Ang. skruva gipsskivan så är det inte längre godkänt, jag har kollat detta med olika källor. Det som gäller är att hel-limma. Kör man med dubla skivor kan man skruva den understa.
Man kan också använda skruv för att dra den översta skivan så att limmet flyter ut ordentligt, men dessa skruvar skall sedan tas bort.

Källor är bl.a kakelspecialisten i Globen och Fredells golvavdelning som båda hänvisar till nya branchregler från PER.
 
När man flytspacklar, hur tjock bör denna kaka vara för att inte spricka vid små små rörelser i bjälklaget?

Det känns annars rätt vettigt att bygga undergolv med gips etc och sedan "rätta till" fallet med spackel? => tunn kaka med spackel.
 
Någon som vet var man hittar de "nya" reglerna? På BKRs hemsida finns bara PERs regler från 1999, känns lite gamla med tanke på diskussionen om nya regler.
 
Märkligt att man misstänker att skruvarna ska titta upp genom 12 mm armerat spackel.

/Mannen med skruvar i badrumsgipset. 8)
 
Planerar också ett badrum på träbjälklag.

Var inne hos en kakelhandlare idag som också sade att man skall använda minst 12mm spackel oberoende på om man har gipsskiva eller inte ovanpå golvspånet. Dock var det cc30 med 22 spån som gällde.

Hittade dock denna skrift på BKR (PER) hemsida
http://www.bkr.se/files/document_files/TK_Info_Trabjlg2003rev3.SL.pdf

Vet inte om det är jag som har svårt att förstå, men EN tolkning av denna skrift är att det är OK med 22 spån + minst 12mm spackel (med armeringsnät) på cc60 bjälklag !!! Hmm, ser ut som om man får gräva lite mer i detta.


 
r.borgmaster
Förstår jag dig rätt om du har limmat 13mm golvgips i hela badrummet ovanpå 22mm spån+60cc bjälk. Kommer du sedan bygga fallet i duschen genom att flytspackla resten av badrummet ca 12 mm tjockt eller skulle du limma ytterligare 13mm golvgips utanför duschen.

Själv kommer jag ju också ha elektrisk golvvärme som skall dit på något sätt också.

Fundersam :-/
 
Hmmm,
En tanke som slog mig. Du får nu 13+13mm gips. Kunde man inte ha lagt 6mm gips först och sedan 13mm på detta. Du hade då fått 6+13mm och tjänat 7mm (inte mycket men ändå. Tänker jag fel eller? Någon?

Gojan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.