Nu börjar jag bli lite fundersam. Vi har börjat bygga vad jag trodde var en spaljé längs med ena tomtsidan på ca 7 meter. Det är byggt av 45x45 liggandes med ca 55 mellan. Ca 2 meter högt. Har hört mig för lite och troligen räknas det inte som spaljé, utan som staket. Är det så? Vi har ju inget bygglov. Vad gör man? Ska man skita i det och spela dum om dom kommer på en eller ska man ringa in och "anmäla" sig själv och be om bygglov i efterhand. Jag trodde ju verkligen att det var en spaljé jag byggde :(
 
Du ska fråga grannen om lov, säger han nej måste du försöka övertala kommunen att du måste ha det där genom ett bygglov. Fast ni får inte bygga över 1.8 meter, då är det direkt bygglovsbeprövat antagligen, Hör med din kommun istället!
 
Grannen har inget emot det och höjden går ju att göra något åt. Men jag tycker fortfarande att det är en spaljé.
Jag vill vara säker innan jag ringer kommunen eftersom vi redan har byggt det..
 
Där jag bor (Lidingö) får man bygga hur höga plank/staket man vill om det är "60% luft". Alltså spalje eller vad man skall kalla det. Du ligger ju på ett gränsfall med 55% luft, men sen vet jag ju inte hur vedertaget 60% luft är.

Och vad händer om du bygger ännu högre, med 90% luft i övre delen. Då hamnar du ju på 60% luft på hela "spaljen" till slut ;-)
 
Det här med ett visst antal % luft har jag oxå hört, men jag vet inte vad som gäller här.
 
En spalje är ingen byggnad och kräver därmed inget bygglov enligt bygglovsnämnden i vår kommun. Hur man avgör om det rör sig om en spalje eller ett staket är ju däremot en annan sak antar jag. Enligt min mening är en konstruktion vars huvudsyfte är att fungera som stöd för växter en spalje.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.