Hejsan.

Jag har tittat i ett av era visningshus, ett nybro. Mattan i badrummet var skarvad men inte mönsterpassad. Är det ett fel eller ska det vara så? Är det fackmässigt att inte mönsterpassa mattan?

MVH Jack
 
Hej

Jag känner inte igen det du skriver ovan. Är det golvet eller väggmattan
du menar?

Det kan också vara så att badrummet ska kaklas - då läggs en sk
skrotmatta, som ska vara under kaklet - den mönsterpassas inte.

Maila mig vilket visningshus du varit i, så kan jag kontrollera närmare.

Mvh
Anna
Marknadsstöd SmålandsVillan
info@smalandsvillan.se
 
Hej

På vårt badrumsgolv har vi mattan med "stenplattsmönster", och även den är skarvad utan mönsterpassning. Hoppas smålandsvillans representant skriver sitt svar i detta forum, så även vi andra blir delgivna.

mvh
Mange
 
mangebk skrev:
Hej

På vårt badrumsgolv har vi mattan med "stenplattsmönster", och även den är skarvad utan mönsterpassning. Hoppas smålandsvillans representant skriver sitt svar i detta forum, så även vi andra blir delgivna.

mvh
Mange
Samma här
 
Hej

Vi utför mattläggningen enligt vår leverantör Armstrongs monteringsanvisning, där det inte finns en korrekt mönsterpassning på dessa mattor som diskuteras ovan. Som förklaring: det är ett drivande mönster pga tillverkarens valsverk, vilket ger en förskjutning på 5-10 mm per nybörjad ruta.

Mvh
Anna
Marknadsstöd SmålandsVillan
 
Vi har en skarv på vår våtrumsmatta ca 20-30 cm ner från taket. Det är verkligen inte snyggt men enligt säljaren ska det vara så utan att egentligen ha gett någon bra förklaring till det. Man skulle kunna tro att vi väntar på att få en bård uppsatt men så är alltså inte fallet.

Varför finns denna skarv?

/Sara & Micke
 
Hej

Det finns möjlighet att välja bård - det görs när ni tillsammans med säljaren skriver den slutliga beställningen. När bård inte väljs, skarvas mattan enligt din beskrivning.

Mvh
Anna
Marknadsstöd SmålandsVillan
 
Men man blir inte meddelad att det kommer bli en ful skarv. Hade man fått den infon så hade man kunnat agera annorlunda! Nu står man där med den fula skarven och tvingas kakla väggarna för att slippa se den. Jag är mycket missnöjd över detta. Fram tills vi fick se skarven så var vi jättenöjda med att vi valde våtrumsmattorna och gick emot kaklingstrenden.
 
Hej

Mattan sätts på vågrät ledd för att minimera antalet skarvar. Då uppstår skarven i överkant istället, men å andra sidan får man bara 1 skarv. Eftersom ni egentligen inte vill kakla, är mitt förslag att ni sätter upp en bård i efterhand.

Mvh
Anna
Marknadsstöd SmålandsVillan
 
Fast vi valde en enfärgad tapet för att slippa bårder (som vi tycker är fula) och då vill jag inte sätta dit en i efterhand heller - om man inte hittar någon enfärgad enkel variant. Jag förstår fördelarna med att det bara blir en skarv, det är utseendet jag stör mig på nu. Vi får se hur vi gör. Hur som helst så tycker jag att detta borde ha informerats om av säljarna då man bestämde sig för vilka våtrumstapeter man ville ha. Tack för dina svar iaf! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.