Snailman skrev:
jag räknade ihop dem och fick dem till 3 750 000.... så hur menar du?

Jag tänkte korv...fick för mig att det var arbetstimmar men fick nu se att det var vad entreprenaden kostade..så tokigt det kan bli
 
Snailman
Det trodde jag oxå ett tag först...;)
 
Jag slog ihop lite kostnader för att korta ner listan och kan ha missat något eller skrivit lite fel. Detta är som sagt en ungefärlig budget som "ser ut" att hålla. I slutänden får man väl se..... (scary thoughts) :)
 
hej.
räkna med andra utlägg å merkostnader me 10-15% minst!
mvh
snickar estwing
 
S
vi håller på att bygga ett fridtids hus som kommer att vara runt 77 Kvm inkl altan och den beräkninghen jaghar gjort så kommer det mästa att vara med räknat och då slutade notanm på runt 70,000 kr, då gör jag allt sj 'el,vatten osv' har behörighet för el och säkertvatten så dom biterna kan jag plocka bort från räkningarna 'dvs dom dya inst är klara'
 
Hej!
Jag har också på egen hand som glad amatör hållit på att bygga mitt eget fritidshus på ca 70 kvm i enplan med lösvirke. Det har varit nästan omöjligt att göra en hållbar kalkyl för detta projekt. Jag har lagt ner många timmar på att leta upp billigt material under tiden som jag byggt, ca 1,5 år hittills. Jag har också använt mig av begagnade prylardär så varit möjligt. Blocket är en fyndplats! Men med mycket transporter för att hämta hem billiga grejor. Det allra viktigaste för en självbyggare, tycker jag nu, är kanske inte själva priset på byggnadsmaterialet, utan att man har ett jäkla stort intresse av att slutföra sitt projekt. Man måste ha en jäkla bra fysik och inte bli sjuk mitt i alltihop. Då är det kört. Man måste också vara medveten om att de vänner och släktingar man tänkt ha till hjälp kanske inte alltid tycker det är så kul att dra ut i ditt bygge för att tillbringa helg efter helg! Är man medveten om att " SJÄLV ÄR BÄSTA DRÄNG", så fixar det sig! Mycket viktigt för en självbyggare är också ett mycket bra förhållande med ev KVALITETSANSVARIG, som kan ge råd när man undrar, och en hygglig byggnadsinspektör på kommunen.
Sommartorparen
 
Vi byggde vårat hus i lösvirke. Eller rättare sagt så har vi byggt 3 st hus. Egenritat då det inte fanns några färdiga koncept som vi gillade.

Ett garage på 55 m2, ett förråd/pannrum på 20 m2, samt en enplansvilla i vinkel på 139,3 m2. (Pannrummet ligger rakt bakom garaget)

Kostnadsmässigt så har vi kommit undan bra mycket billigare än om vi tagit ett färdigt koncept. Vi har jobbat som svin själva, men det krävs att man har bra koll på läget för att hålla kostnaderna nere. Och med en rörmokare i familjen så funkar det bra.

Vi hade ett "samarbetsavtal" med en snickarfirma som vi köpte delar av materialet av, samt att vi hade 2 snickare till hjälp med själva huset, från samma firma som vi betalade per timme. Garage och förråd byggde vi på egen hand med hjälp av svärfarsan. Vi har även gjort markarbete själva, såsom lägga ner avlopp, dränering, kulvert, och elrör.

Vi har fått mycket "mer" hus för pengarna än om vi tagit ett färdigt. Det är t.ex.gips/plyfa överallt. Golvvärme i alla plattor, bergvärme, spottar i alla fönster i bostadshuset. I runda slängar så har vi byggt för ca: 2,7 :-

Är i alla fall supernöjd med ALLT. Nu är det bara veranda och tomtfix kvar och då tickar det väl iväg en 100 000:- till eller nåt sånt.

//Madelene
 
  • Bygget 052.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bygget 172.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi är ett par som bygger ett eget-ritat 1 3/4-plans hus på 240 + 60 kvm. Vi har tagit ideér från Fiskarhedens och Sävsjös sekelskiftsvillor och köper in allt material själva tom panelen har vi hyvlat själva.
Vi har fördelen att min far, som har jobbat som snickare hela sitt liv och nu gått i pension, har det här som sin hobby och livsdröm att få bygga ett hus från grunden och med lite äldre byggmetoder som råspont på både inner- och ytterväggarna och med de förutsättningarna så har våra entreprenadkostnader minskats till ett absolut minimum.
Huset kommer också att bli lite överdimensionerat vad det gäller material och framför allt isolering.
Nackdelen med att bygga lösvirke är att det tar så mycket längre tid (ca 10 mån) iof beroende på hur många man är som bygger och att nästan all ledig tid går åt till att bygga.
Fördelen är att vi kan få det precis som vi vill ha det och att det förhoppningsvis blir billigare ca 2,3-2,4 milj och då har vi inte valt det billigaste eller det dyraste i utrustningsväg utan vi ligger någonstans mitt i mellan på kök, vitvaror, golv osv.

Vi har nu hållit på i snart 4 månader och taket har precis kommit på.

www.annajoakim.blogspot.com

Lycka till!

/J
 
Vi kommer att hamna 200' över budget, men det är snarare självförvållat än en miss i kalkylen. I slutändan blir det i alla fall billigare att bygga lösvirke än att köpa prefab.. Då pratar vi om eget arbete + 2000 timmar + viss hjälp..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.