Har köpt en Bosch hanöverfräs GMF 1400 frän England, och den lidder just och "skrotar" i någon lastbil.
Men nu kom jag på, måste jag byta stickkontakten?
Om så är fallet, ska man lämna in den till en boschverkstad och byta hela sladden, eller är det bara att knippsa bort kontakten och ersätta den med en ny?
 
naresjo skrev:
Men nu kom jag på, måste jag byta stickkontakten?
Om så är fallet, ska man lämna in den till en boschverkstad och byta hela sladden, eller är det bara att knippsa bort kontakten och ersätta den med en ny?
Ja, Brittiska kontakter är helt annorlunda.
Du gör som du vill - dyrt och snyggt eller billigt och praktiskt... alternativt köper du ett nytt sladdställ och meckar isär maskinen och byter själv, men då ryker väl garantin...
 
En handöverfräs behöver en ganska lång anslutningskabel (4m?), så passa på att byta mot en längre om du upplever att den är för kort. Om kabeln är tillräckligt lång så kan man knipsa kontakten (stickproppen) och ersätta med en ny. Passa på att byta mot en som är lätt att dra ur utan att behöva dra i sladden. En god idé är att märka stickproppen med "Fräs" Då vet du vilken som är vilken när det sitter ett gäng i någon förgreningsdosa.

Jag gissar att du kontrollerat att det är en 240V-maskin. I UK finns både 240V och 110V maskiner
 
mattiasp skrev:
Jag gissar att du kontrollerat att det är en 240V-maskin. I UK finns både 240V och 110V maskiner
Puuhh där skrämde du upp mig ordentligt... Blev tvungen att extra kolla att jag kryssat i rätt ruta, och det hade jag :D

Finns det lokala Bosch verkstäder som ev skulle kunna byta sladden?
Har ingen lust att gå miste om garnatin, hur blir det med den om jag BARA byter kontakten själv?
Kan dom trilskas även då?
(Ganska troligt om dom är på de humöret... :()
 
Är väl tveksamt om man bryter garantin genom att byta sladdställ. Har redan haft uppe både min stickis och min vinkelslip för att korta glappande sladd och det inom garantitiden.
 
Har också en GMF 1400 på väg(samma lastbil kanske). Är det dumt att göra en skarvslad med engelsk skarvkontakt? Kan ju förvissa bli lite klumpigt men man slipper ju göra åverkan på maksinen om man inte vill.
 
gwyrlim skrev:
Har också en GMF 1400 på väg(samma lastbil kanske).
Varifrån har du beställt?
Jag har beställt mitt från Axminister

gwyrlim skrev:
Är det dumt att göra en skarvslad med engelsk skarvkontakt? Kan ju förvissa bli lite klumpigt men man slipper ju göra åverkan på maksinen om man inte vill.
Personligen skulle jag inte sätta en engelsk skavkontakt, även om jag måste göra lite åverkan.
Tycker precis som du skrev, det blir för klumpigt.

Kollade med en ÅF i Örebro, och dom skulle kunna byta slad och kontakt, för en billig slant.
Men det fanns visst inga "service verkstäder", sedan kom ju frågan när jag sagt att jag köpt den från England, "Hur gör du vid garantiärenden..."
Så visst lite surt var det ju.... Men det var också MYCKET billigare!!!

Men har för mig att dom är tvungna att ta garantiärenden trots att jag köpt den i England, eller har jag fel???
Hur ligger det till?
 
R
bosch maskiner skall väl ner till tyskland om det är garanti?

kan nog bli så att du får stå för frakt till england isåfall för att sedan få den skickad till tyskland och sedan via england tillbaks. Men nu har du ju faktiskt en blå bosch så det borde väl inte vara några problem ändå.. för du hade väl inte tänkt köra sönder den :)
 
Garantin borde gälla för alla länder inom eu om maskinen är ce märkt (så är det för dewalt iallafall)
 
naresjo skrev:
Varifrån har du beställt?
Jag har beställt mitt från Axminister


Personligen skulle jag inte sätta en engelsk skavkontakt, även om jag måste göra lite åverkan.
Tycker precis som du skrev, det blir för klumpigt.

Kollade med en ÅF i Örebro, och dom skulle kunna byta slad och kontakt, för en billig slant.
Men det fanns visst inga "service verkstäder", sedan kom ju frågan när jag sagt att jag köpt den från England, "Hur gör du vid garantiärenden..."
Så visst lite surt var det ju.... Men det var också MYCKET billigare!!!

Men har för mig att dom är tvungna att ta garantiärenden trots att jag köpt den i England, eller har jag fel???
Hur ligger det till?
Jo det blev från Axminster också. Hittade en massa annat godis jag bara måste ha. Lite surt bara att dom inte hade orginal spännhyllsor i mm men jag var initialt ute efter 1/2". Köpte en reducerings pryl från 1/2" till 8mm så den får duga tillsvidare. Får se hur jag gör med kontakten. Man får väll också hoppas att man slipper garantiärenden nu när man satsat på kvallitet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.