Hej!

Vi gräver (i stockholmsområdet) för att bygga garage och dök då på matningen till huset.
Vad är det här för kabel? Blymantlad?
Bör vi byta? Vi slipper helst...

Vet någon på vilket djup den måste ligga på?

Mvh
/C
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle låta kabeln vara men köpa en slag för kabel (50mm gul med slätt insida) Och lägga ner i jämte. PÅ så sätt är det inget stort jobb att byta kabeln om det skulle behövas i framtiden (ni slipper att gräva upp igen).
 
Det är lämpligt att lägga den på minst 35cm djup.
 
Hej!

Som jag förstått det efter samtal med en el-polare så är det en servis-ledning och inte mitt problem..!
Tydligen ska jag kunna ringa min nätleverantör så kommer dom ut och kollar och ev byter kabeln. Vidare är det inga problem att dra den uppe på berg, man lägger kabelskydd på bara.
Det låter hoppfullt så här långt!

:)

Återstår att se vad ett samtal till vattenfall kan ge.

Mvh
/C
 
Har du mätaren i huset så är kabeln vattenfalls. De byter inte kabeln om det inte är nått fel på den.
Så var rädd om den, du åker på att betala den om det blir fel på den där du har grävt. Man ska alltid begära kabelanvisning innan man börjar gräva :)
 
bonnen skrev:
Det är lämpligt att lägga den på minst 35cm djup.
man ska lägga den på 45cm djup om den är skyddad av (gult) rör, och på 65cm om den är oskyddad, men då ska ett gult varningsband läggas ut 20cm ovanför.
 
Ni tänker väl inte ställa garaget på Vattenfalls serviskabel?

Om ni tänker den tanken så rekomenderar jag att ni kontaktar nätägaren.. säger att ni har en maskin där som gräver.. en gammal oljepapperskabel som ser risig ut och erbjuder er att gräva ner den nya kabeln om Vattenfall kopplar in den och tar bort den gamla härket! Så kan ni dra matningen till huset bakom eller framför garaget, i rör förstås...
 
Redigerat:
Håller med ovanstående.
Dom dära gamla oljepapperskablarna är bra så länge dom inte rörs, men nu har ni varit och kastat omkring den och böjt den och då är det lika bra att få den utbytt.
 
Hej!

Vi kommer lägga tillbaks den och sen dra rör för ny matarkabel framför och runt garaget.
Det gör ju inget att den ligger under garaget sen när den inte längre används.
Vattenfall vill ha 3000:- för att dra och koppla in den nya om vi gräver själva. Dock blir det gratis om vi sätter upp ett skåp utanpå huset.
Förmodligen blir det isf att vi sätter skåpet på garaget. Förmodar att det går att göra så.. :)

Det känns inte helt bra att hålla på och rycka ochdra i elkabeln förövrigt, fast risken att höljet ska bli strömförande är kanske inte så stor..? Fast bly leder ju ström bra så... Hmm..
 
Bra tänkt.
 
Går alldelles utmärkt att sätta skåpet på garaget. Då blir det dessutom jättelätt att köra en matning till garaget och en till huset direkt från skåpet. Vinsten med det är att man får ett eget elsystem för garaget vilket är bra om man nu lyckas utlösa en jordfelsbrytare eller så så släcker man bara garaget och inte huset samtidigt
 
DrKassler skrev:
Hej!

Vi kommer lägga tillbaks den och sen dra rör för ny matarkabel framför och runt garaget.
Det gör ju inget att den ligger under garaget sen när den inte längre används.
Vattenfall vill ha 3000:- för att dra och koppla in den nya om vi gräver själva. Dock blir det gratis om vi sätter upp ett skåp utanpå huset.
Förmodligen blir det isf att vi sätter skåpet på garaget. Förmodar att det går att göra så.. :)

Det känns inte helt bra att hålla på och rycka ochdra i elkabeln förövrigt, fast risken att höljet ska bli strömförande är kanske inte så stor..? Fast bly leder ju ström bra så... Hmm..
Bly i detta fallet fungerar som en skärm för kabeln kopplat till jord. Så den ska inte vara strömförande... *host*.. om allt är Ok :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.