hej!

Vilken färg rekommenderar ni på vitvarorna om man har vita skåpluckor och svart bänkskiva? Jag vill helst inte ha rostfritt... Svart vore nog snyggast eller hur? Men tyvärr är de fortfarande ganska dyra och eftersom jag prioriterat bla granitskiva så är inte budgeten hur stor som helst. Vad tror ni om vit kyl och frys? Lite tråkigt men samtidigt smälter det väl in ganska bra mot vita skåpluckorna?

Men hur gör man då med Ugn + micro? Ska man köra svart där?

För att inte tala om spiskåpan!! Finns det bara rostfria spiskåpor?


Allt hade visserligen varit enklare om vi kört rostfritt rakt igenom på alla vitvaror men vad gör man när man inte riktigt gillar rostfritt....?:confused:
 
Finns vit ugn, vit micro, vit fläkt också...
 
hmmm... fast de är ju ganska fula... :(

Isåfall kör jag hellre på svart fläkt, ugn och micro. Samt vit kyl och frys. Tror ni det kan funka?
 
Smaken är olika, men jag skulle nog inte blanda vit kyl/ frys med svart ugn etc. Men jag förstår ditt dilemma. Vi var också inne på vita vitvaror, men utbudet är ganska smalt . Ex. ville jag ha 90 cm bred häll , men då finns inte ugn i vitt 90 bred. Dessutom har du en poäng; vita fläktkåpor är inte så snyggt !Det slutade med att vi tog allt i rostfritt. Vi har vita släta luckor ( Ballingslövs Solid ) och svart, grå granitskivor( Impala Black) Fast de har inte levererats ännu, så jag kan inte säga nåt om slutresultatet!
 
ulricac skrev:
hmmm... fast de är ju ganska fula... :(

Isåfall kör jag hellre på svart fläkt, ugn och micro. Samt vit kyl och frys. Tror ni det kan funka?
...eller så bygger du in kyl och frys så är problemet löst. Men är svarta "vitvaror" verkligen så mycket dyrare än rosfria? Du hittar säkert en svart uppsättning kyl+frys för under 15000:-.

Vad tycker du om aluminium då? För likt rostfritt?
 
Redigerat:
Hemmakatten
Helintegrerade (inbyggda) kyl, frys och diskmaskin med snickeriluckor och till det svart ugn och micro blir jättesnyggt-
 
Jag är lite inne som hemmakatten säger också -hur snygg är egentligen kyl, frys o diskmaskin att titta på??? Finns integrerade modeller idag som är fullstora i strl -innan har ju "inbyggnaden" blivit på kostnad av utrymmet....

Finns även som beskrivet snygga vita ugnar o micro -som är i glas/metall på fronten, inte plast som kanske gulnar med åren och lär bli rejält fult emot de vita luckorna...

:)
 
Om man blandar tror jag att det beror lite på hur nära varandra sakerna är.
Är kyl/frys precis bredvid ugnen, så kanske det är snyggast att ha lika. Är de t.ex på motstående väggar tror jag att det går bättre att blanda. Vi har gjort så med vit kyl/frys (vitt kök också) och rostfritt runt ugn och fläkt. De är inte bredvid varandra. Min förhoppning är att det vita kylskåpet ska smälta in precis som du tänker. Men det är också så att vita vitvaror är oftast inte samma vita färg som vita kökssnickerier. Färgen på vitvarorna är mycket blåare.

Vi tänkte från början helintegrera också. Men till slut kom vi fram till att ismaskin är värt mer än integration. Det går ju inte att integrera kyl/frys med isamskin.

Precis som du har noterat så var det i princip omöjligt att få tag i vita bra saker rakt igenom. Fast vita fläktkåpor har jag faktiskt sett, kan ha varit Smeg.

Om köket inte är vitt så tror jag att det kanske blir lite rörigt att blanda också. Men det beror ju på färgvalet på bänkar och kakel också. Jag ville från början ha lite mer olika färger, men blev rekommenderad att försöka hålla mig till typ tre och jag tror nu att det är en bra idé att göra så.
Så vi har vitt, grått, ek och rostfritt.
 
Ajdå, vi kommer ha ugn och micro alldeles brevid kyl och frys.... Känns som att vi nog måste satsa några kronor extra och köpa svart kyl och frys ändå!

Det där med några få färger har jag också tänkt på. Vi kommer köra det mesta vitt/svart/grått för att sedan satsa på nån stark fär på tillbehör så som gardiner/krukor eller liknande. Tror det ska bli en knallgrön pappelinamatta tex.:D
 
"För att inte tala om spiskåpan!! Finns det bara rostfria spiskåpor?"

Vill du inte ha en dold variant? Det skall jag, (fick hem igår) Bosch DHI 655FSD det skall knapt synas ;) Annars man kan bygga själv kupan runt om kring fläkten, av några skivor, köra på med lite "grus" och måla, sätta lister eller kakla lite om det blir kakel övrigt oxå eller lite svart granit hos er :)

Vi kör med vitt kyl-frys och eftersom den vita ugnen skulle vara ganska svart i alla fall, så det blir svart Siemens ugn, men ky-frys och ugn är/blir ganska dolda, vi har lillkök och vanlig kök, dom är/blir i lillkök. Här kan du se hur det går hos oss, vi behöver vänta på granit diskhon, det köper vi utomland (Blanco) med (Blancos) vattenkran kostar måååååånga tusen kr billigare än i Sverige. http://gabriellas.webalbum.se/ren
 
Jag tycker man ska vara lite försiktig med att sätta in vita inbyggnadsvitvaror tillsammans med vita luckor. Troligtvis så kommer vitvarorna att ha en annorlunda vit ton gentemot luckorna vilket kan få det ena eller andra att se gulaktigt ut.

Vi håller precis på och bygger vårt kök och vi har valt svart kyl/frys från Bosch kombinerat med en svart spiskåpa med rostfri kant. Ugn och micro tog vi i rostfritt då glasen är tonade i svart.

Bilder finns här. http://www.minhembio.com/Leito/183821/

Har dock i skrivande stund inte ännu kommit så långt att vi installerat vitvarorna.
 
Hos oss blev det inbyggd kyl/frys och diskmaskin, vita luckor, svart bänkskiva. Svart Ugn och micro i högskåp, också vita luckor. Rostfri fläkt.
 
Hej!

Nu har jag beställt vitvaror och det blev följande:

2 st svarta kyl/frys från Bosch (KGN36X50)
Svart ugn från Bosch (HBN430262S)
Svart micro från Bosch (HMT85M660)
Svart/rostfri fläkt från gorenje (DVG8545E)
Inbyggnadsdiskmaskin från elektrolux (ESL63010)
Induktionshäll från witt (multizones)


Så det blev svart ändå. Fläkten har visserligen lite rostfritt men den är övervägande svart så jag tror det kommer funka ändå.
Hällen har vi redan fått hem, resten kommer om ca en vecka. Jag kan knappt vänta!! :D
 
Nu var det ju klart, men...vad som är snyggt eller inte är personligt, men "vanliga" vita vitvaror har den fördelen att man kan byta en enhet utan att det skär sig totalt.
En diskmaskin lever 10-12 år, en kyl/frys 10-15, en spis 20-30 år och vitt kommer alltid att finnas.
Finns svart om 10 år?
 
hejsan fotografen.

Jodå, jag har funderat över precis detta. Hur kul kommer jag tycka svart är om 10-15 år? Men jag har medvetet valt svart ändå, jag kanske ångrar mig men det är en risk jag är beredd att ta.

Hur kul är det att alltid leva "safe" ?;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.