Har man inte i USA, England m.fl länder använt cellulosa under lång tid. Är det ingen som har känningar där som kan bidra med lite info. Borde väl även där ha debatteras om för och nackdelar, eller har de inget annat alternativ. Kan ju tänka mig att de tradisionella isoleringsfabrikanterna inte ser med blida ögon på en ny konkurent. För övrigt tilltalar det mig med hus som kan andas.
 
Manberg skrev:
Jag har hört argument om att luft i ett FTX system blir mycket torrare, vilket i sin tur påverkar slemhinnor och hud till det sämre, och det känns som ett bra skäl till att låta ett hus andas.. OM det nu är så? Nån som har koll?
Jag förstår inte alls hur du menar. Luften från en FTX skulle vara torrare, och därför ska man inte ha ett diffusionstätt skikt i väggen? Vad har det ena med det andra att göra?
 
Angående hus som "andas" så var det bl.a. sådana faktorer som fick mig att välja att bygga med halmbalar. Poängen med att huset "andas" är, som jag ser det - framförallt att väggar (+golv i mitt fall) har en förmåga att buffra fukt. När det är fuktig luft inne tar halmbalarna (+lerkliningen) upp fukt, för att antingen 1: avge fukt till rummet när det blir torrare luft inomhus, eller 2: låta fukten passera genom väggen ut till omgivningen. Resultatet blir att det blir jämnare luftfuktighet inomhus och därför skönare klimat. Principen är väl den samma för andra organiska genomsläppliga material. Frånsett buffringsförmågan är det väl annars ingen skillnad gentemot ett "tätt" system där fukten ventileras ut. Huvudsaken är att man kombinerar täta system med rätt ventilation och vice versa för ett "genomsläppligt" system. Kritiker till mitt halmbalsbygge har påpekat att det borde bli röta i halmbalen p.g.a. kondensations och fryspunktens belägenhet inne i materialet. Jag har ännu inte sett några sådana spår - och framförallt finns det inga sådana erfarenheter i gamla halmbalshus, t.ex. sådana som byggdes i nordamerika för 100 år sedan.
 
Manberg skrev:
Jag har hört argument om att luft i ett FTX system blir mycket torrare, vilket i sin tur påverkar slemhinnor och hud till det sämre, och det känns som ett bra skäl till att låta ett hus andas.. OM det nu är så? Nån som har koll?
Till-luften tas ju utifrån, så den har samma vattenhalt som uteluften.
Jag har i alla fall ett FTX och har absolut inga problem med torr luft.
 
Mikael_L
Men försvåras inte den här diskussionen av att det hela tiden blandas päron och äpplen?

Ibland pratar vi ventilation - i termen luftombyte.
Ibland om "hydrologi" - fuktens upptagande och avgivande, samt torr resp fuktig luft ...

Eller är jag ute och cyklar ....

När någon pratar om att ett hus andas, tänker jag i första hand på ventilationen, dvs luftombyte i huset. Den vill jag ha så bra "kontroll" över som möjligt. Inte behöva lita på att drag eller någon annan okänd mekanism ska sköta om detta. (Men egentligen skulle också vilja slippa mekanisk frånluft, men detta mest pga av risken för oljud)

När vi pratar om fuktvandring, så skulle jag kanske hellre försöka kalla det att huset kan svettas ... :surprised:

Nä kanske inte så väl vald analogi det heller ... :rolleyes:
 
Vad är det för fel med fukt i väggen, så länge de finns en fuktkvot av normala nivåer finns det ingen risk för fuktproblem. Så länge materialen är av denna typ att de kan ta och ge ifrån sig fukt. Allt ni ser runtomkring er innehåller vatten.
 
För att mögel ska kunna växa måste det vara mer än 17 % fukt, alltså har fukthalten stor betydelse när man pratar om mögel. Lite fukt kan inte orsaka mögelangrepp.
 
golddigger skrev:
Vad är det för fel med fukt i väggen, så länge de finns en fuktkvot av normala nivåer finns det ingen risk för fuktproblem. Så länge materialen är av denna typ att de kan ta och ge ifrån sig fukt. Allt ni ser runtomkring er innehåller vatten.
Inte så mysigt med fukt i väggen, tycker jag. Man sitter o småhuttrar trots att det är över 20 grader inne. Tvungen att ha värmeelementen på även under värsta värmeböljan. Muggig lukt i kläderna. Nej, jag kan inte se någon fördel alls med fukt i väggar. Har man ett gammalt hus så får man uthärda, men skulle aldrig bygga ett nybygge utifrån principen att väggarna ska lagra fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.