Har precis sod gräs för ett par veckor sedan, lite gräs börjar visa sig men i pincipt överallt där jag har sod frö kommer den här växt!

Vet någon här vad det kan var? .. Ska jag ta bort den eller kom den i gräs frö paket?

Jag har använt Plantagens egen "Villa Mix"

Har läst att ibland de mix i klöver i gräs frö, men denna ser inte ut som klöver.

Hoppas någon här kan hjälper eftersom de växer extra snabb i alla regn vi har fått.

Tack på förhand!
 
  • grass1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • grass2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag tippar på ogräs som funnits i jorden sedan tidigare, men det brukar inte vara några problem när väl det "riktiga" gräset kommit fram.
 
Tack för snabbt svar!

Tycker du att jag ska fortsätta plocka bort ogräset eller kan jag ignorera?

På vissa platser växer det väldig tätt...

Tack på förhand!
 
Vi ignorerade iaf. de flesta grannarna gjorde samma sak......
Men det skadar säkert inte att plocka bort det.....(inte säkert heller att det gör någon nytta) :)
 
Det där ogräset är inte kirskål. Vetesjutton vad det heter men det är tydligen väldigt snabbt på att gro på öppna jordar. Vi drog upp all sån ogräs - den var lättrensad när den var liten. När de växer till så ökar rotsystemet och det blir såklart mer svårrensat. Gräset lär gro bättre om man tar bort allt som suger ur näring i jorden resonerade jag.
 
ser ut som målla. försvinner när ni börjar klippa gräset.
Är det bra att kliva runt i det nysådda gräset för att dra ogräs?
 
Jag själv var osäker på ogräset, så jag ryckte det, men om det försvinner vid klippning är det väl bara att ligga lågt. Det brukar finnas gott om projekt ändå...
 
Du behöver inte bekymra dig. Detta ogräset etablerar sig alltid vid nysådd och är mycket enkelt allt bli av med. Du väntar med att klippa gräsmattan tills gräset har blivit ca 5 cm (ogräset kommer säkert var det dubbla på vissa ställen). Första gångerna du klipper mattan använder du uppsamlare. Majoritete av detta ogräset kommer då attt försvinna. Se till att hålla ytan fuktig under sommaren så gräset kan växa på ordentligt. Nästa år så gödslar du med ett kombigödsel (finns flera leverantörer) i slutet på maj/början på juni. Detta gödsel tar i princip bort allt ogräs som fortfarande finns kvar från din matta och dessutom ger det gräset rätt näring.

Rekommendetaion är att alltid klippa med uppsamlare då man på det viset hindrar ogräset från att sprida sig.
 
Det är Svinmålla. Den är ätbar! Fröna har nog funnits i din jord. Låter du den gå i frö, kommer du att att få nya plantor i dina rabatter nästa år, men inte i gräsmattan eftersom den klipper du. Räknas som ett ogräs!

Lycka till!
/Trädgårdsdesignern
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.