Om man anlitar en hantverkare och gör lite ändringar som senare resulterar i att jag inte blir nöjd, kan jag vägra betala då?

Alltså om jag snålar in på jobbkostnad eller material så att det blir knas. Tex: Om jag anlitar en plattsättare som ska göra altanen sen vill jag inte att han ska FLYTspackla (för det blir för dyrt) utan bara spackla vanligt, sen blir det inget fall på vissa ställen när allt e klart, kan jag vägra betala då?
Alltså inte betala NÅT?
 
Jonna10 skrev:
Om man anlitar en hantverkare och gör lite ändringar som senare resulterar i att jag inte blir nöjd, kan jag vägra betala då?
:surprised: Knappast, hantverkaren har ju utfört arbetet enl. dina instruktioner. ;)
 
Jonna10 skrev:
Alltså om jag snålar in på jobbkostnad eller material så att det blir knas, kan jag vägra betala då?
Alltså inte betala NÅT?
Det var en märklig fråga, menar du på fullt allvar att om du själv kräver att hantverkaren ska göra ett ofullständigt eller slarvigt arbete, då skall du dessutom vägra att betala ???

Vem ska isf. betala menar du, skall hantverkaren själv stå för det :surprised:, det verkar ju helt sanslöst, eller är det, förhoppningsvis, så att jag missförstått dig ???

//Christina.
 
Okej. Jag vet inte om det var en rätt fråga för forumet eller om jag skriver på rätt ställe.... Det är jag som äger hantverkaren nämligen. Och känner mig lite ...blåst av kunden i det här fallet.
 
Jonna10 skrev:
Okej. Jag vet inte om det var en rätt fråga för forumet eller om jag skriver på rätt ställe.... Det är jag som äger hantverkaren nämligen. Och känner mig lite ...blåst av kunden i det här fallet.
Ahaa..... ;), jag var faktiskt på väg att lägga till i förra inlägget, "eller är det du som egentligen är den lurade hantverkaren", som är ute för att pejla stämmningen ang. ett sådant beteende ;)

Kändes faktiskt när jag läste frågan, som att kan någon på fullaste allvar mena att man önskar kunna bete sig på det sättet??

Men tydligen finns det sådana människor (är iof. inte helt förvånad ;)), men det var inte du själv iaf. :), berätta mer så kanske det även finns tips på forumet, på problemlösningar sett från din (hantverkarens) sida av saken :)

MVH//Christina.


 
Jag tror faktiskt att det var kunden avsikt från början att ta dit en hantverkare ,ändra lite, verka missnöjd och sen vägra betala om inte allt blev som i katalog. Ligga och skura altaner för att få betalt ingår inte... Snåla människor som tror att man kan få det som katalogen ,men betala typ 10% av vad katalogpriset är.
En del e luriga. Man står inte och faller på några tiotusen, men det e förnedringen som e värst. Ligga på knä för nån som muttrar när det e HANS fel att det blir komplikationer. Och nu vägrar han betala eftersom det inte blev som han tänkt sig...
 
Om du inte betalar hantverkarn för ditt beställda jobb
så är du en skitstövel som vi inte vill ha o göra med på denna sajt.
 
essge skrev:
Om du inte betalar hantverkarn för ditt beställda jobb
så är du en skitstövel som vi inte vill ha o göra med på denna sajt.
Det är Jonna10 som ÄR hantverkaren som blivit lurad....
 
Ursäkta, jag missförstod
Jesca_j skrev:
Det är Jonna10 som ÄR hantverkaren som blivit lurad....
 
Jag kan tänka mig att kunderna i många fall tar in hantverkare för att utföra jobb de inte begriper sig på. Vilket kan tyckas självklart annars hade kunden förmodligen gjort det själv. Men mycket hänger också på hantverkaren. Denne måste förklara för kund hur resultatet kan bli om man gör si eller så. Det är inte alla hantverkare så bra på utan gör kanske som kunden tycker för att inte stöta sig med kunden?

Jag är ingen hantverkare. Men utför jobb åt kunder i databranschen. Vill kunden snåla in på något som vi rekommenderat så måste jag ge en bra förklaring till varför kunden inte bör göra si eller så. Jag kan inte komma efteråt och säga "vad var det jag sa" utan att ha gett en förklaring.

My 2 cents
 
Hej!

Usch vad nesligt....at inte få betalt för utfört arbete enligt tid spec ändringar. Kontakta jurist för att få rätsida på problemet!

Har också en fråga till forumet. OM man är missnöjd med arbetet = målning av vägg (som utförts av prof målare, med kvitton, dock med MKT undermåligt underarbete. HAR gjort om det utan att spackla....igen....) Kan man då hålla inne del av betalningen?

/Husdoktorn
 
Hej igen!

Målaren i detta fall är nöjd med resultatet. Tycker att helheten är bra, att han har gjort ett bra arbete. Vidare anser han att jag har för höga förväntningar eftersom det inte går att få en vägg slät utan att byta gipsskivor. Nu gjort tre försök med målning, spackling på två ställen (över gamla hål)....i ena rummet och tapetserat två gånger i rummet intill. Han har inte för avsikt att göra om det igen utan vill nu ha betalt. Min ståndpunkt är att kunden har rätt och att det inte enbart är målaren som ska vara nöjd med arbetet...men frågan är om jag orkar ha honom springande hos mig "spacklandes" med färglager på färglager.....respektive tapetlager på tapetlager i rummet intill. Varför inte bara göra som överrenskommet från början....?! (spackling innan både tapetsering resp målning = bra underarbete direkt => bra resultat och därmed nöjd kund = klirr i kassan :)) Ibland undrar jag om det är utmattning av kund han tjänar på i längden, att ingen vill ha tillbaka honom. Ingen att rekommendera till andra....trots goda vitsord från en av stadens färgfirmor med klass och erfarenhet.

/Husdoktorn
 
Vill bara som en liten passus slänga in följande.

För länge sen skulle jag och min man bygga till och valde länge och väl bland både hantverkare, tillvägagångssätt och material.
Vi fastnade för en hantverkare som var jättetrevlig och kunning. Vi hade lärt oss en del av olika tillvägagångsätt där vissa var bättre än andra med dyrare pris som följd.

Hantverkaren ville göra på sitt sätt (rätt sätt sett i perspektiv) och vi ville hålla i pengarna. Det gick så långt att han sa att antingen så gör vi på rätt sätt eller så får ni välja en annan hantverkare. Han vägra helt enkelt att göra oss till viljes.

4 år senare när vi träffade just denne hantverkare på en fest kom vi att prata om vårt första möte och vi berättade då att vi nu började se effekterna av billigare material och tillvägagångssätt.

För 1 år sen fick han sin vilja till mötes och gjorde om stora delar av det vi från början sagt nej till.

Läxna är: Man får vad man betalar för och snålheten begår ofta visheten.
 
Om altanen är av betong och hyfsat jämn från början borde en bra plattsättare kunna få det jämnt ändå, eller hur? I så fall borde ni göra om jobbet. Annars är jag inne på den andra banan - att kunden får stå sitt kast om han/hon ber om ett dåligt jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.