Hej
Ritning och konstruktionsförslag sökes till altan och balkong.

Vi är i startgroparna med planering och förberedande arbeten för nästa års stora vårprojekt.
Vår uteplats rasade pga snölaster för något år sedan och den lilla balkongen sett sina bästa dagar.

Vi planerar att bygga ett trädäck förberett för för framtida inglasning samt en större balkong som också utgör taket för densamma. I år kommer vi förbereda med dränering och kanske grundläggningen. I bästa fall bygger vi också trädäcket som kommer löpa längs hela gaveln 7m + någon meter till och ca 4 meter ut, 8x4m. Balkongen kommer att gå från gavelns vänstra hörn och förbi altandörren och ha samma bredd, 5x4m. Se bild.

Vi kommer att använda Til-Tak, prefabricerade stålplattor med inbyggt fall i balkongkonstruktionen för att avleda vatten till hängränna.

Den stora frågan är konstruktionsbiten, hållfastheten. Ska vi gjuta plintar, eller gjuta längsgående balk i ytterkant , hur grova pelare behöver man, vilken dimension bör balkongens golvbjälkar ha osv. Man vill ju inte att pelarna ska vara i vägen på undervåningen och då blir det ganska långa spännvidder.
Är det någon som gjort något liknande och kan hjälpa oss? Inget är ännu fastlåst utan alla ideer är välkomna.
 
  • Gavel mot V.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nyfiken12345
  • Laddar…
Precis klar med ett liknande projekt.
4x4 meter balkong över altan på 5x5m.
Använde mig endast av en stolpe då det byggdes i ett hörn, så det blev 2 bärlinor fästa i husets regelverk.
Gjöt bara en plint där stolpen till balkongen placerades, då huset står på sprängsten och utfyllnadsjord/sand så det gick bra att använda lecablock till altanen istället för att gjuta plintar. Reglade på cc60.

Stolpe 125x125mm
Reglar 45x170
Staketstolpar 95x95
Trall 28x120

Sviktar ingenting och verkar hålla bra, än så länge ;)
Största problemet för mig var att jag inte hittade tryckt planhyvlat virke i dimensioner större än 95x95. Så det fick bli Ohyvlat till stolpen som jag orekomenderat slipade så det går i stil med det planhyvlade.
 
J-O skrev:
Precis klar med ett liknande projekt.
4x4 meter balkong över altan på 5x5m.
Reglar 45x170
Staketstolpar 95x95
Trall 28x120

Så 45*170 reglar klarar en spännvidd på 4 meter??? Hur långa reglar hade du??
Vad hade du för regel mellan stolpe och hus, som de andra reglarna vilar på?

Jag skulle väldigt gärna se några bilder på detta då jag oxå har liknande funderingar...
Min konstruktion kommer dock bara vara fäst i ett hörn i huset.
 
Kan försöka skaka fram lite bilder på den färdioga konstruktionen.
Dock syns inget av regelverket då det är plåt samt innertak under balkongen.

Iaf till dina frågor.
Samtliga reglar, även de mellan stolpe och hus var av 45x170.
Kan inte med 100 % säkerhet svara på om 45x170 klarar en spännvidd på 4 meter, dock skulle jag påstå att de med lätthet klarar det.
Balkongen är inte riktigt 4x4. 392 cm x 369 cm för att vara exakt.
Reglarna blev alltså 360 långa, fästa i balkskor.

Hur menar du när den bara skall vara fäst i ett hörn ?
Längs en kortsida eller runt ett hörn ?
 
Redigerat:
Kul att fler har byggt eller funderar på att bygga, jag satt häromkvällen och planerade/dimensionerade en konstruktionslösning för vårt hus. Så fort jag hinner kommer jagatt lägga ut det här så får vi se vad ni andra tycker om det.
Bilder på J-Os färdiga byggnation vore kul att se.
 
J-O skrev:
Dock syns inget av regelverket då det är plåt samt innertak under balkongen.

Hur menar du när den bara skall vara fäst i ett hörn ?
Längs en kortsida eller runt ett hörn ?
Är oxå intresserad av vad du har för plåt, hur du fäste plåten och vilken vinkel den har. Det vore ju trevlig med ett droppfritt tak.. :)
Bifogar en bild på mitt hus.
Jag vill bygga ut balkongen så att den går ca 2 meter ut till höger om huset, och sedan kanske en 4-5 meter ut, alltså totalt ca 4*5 meter , ca 20 m2.
Alltså infäst vid den befintliga balkongen, och en liten del av huset, resten kommer bara vara fäst i stolpar.
Undertill vill jag bara kunna ha en uteplats med matbord, bara inramad med lite ribbor.
I förlängningen vill jag göra likadant på andra sidan av den befintliga balkongen, men då skapa ett inglasat uterum undertill i det fallat blir det ju i ett hörn mellan garaget och huset. .
 
  • IMGP2354.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Använde vanlig svart takplåt 1080x4000 mm som kapades till för att ge plats åt stuprännan.
Första plåtregeln tvärs över efter ca halva längden på balkongen, 45x70's regel, andra och sista i slutet blev en 45x120 regel. Fäste reglarna med spikplåt ifrån balkongens reglar sen skruvade jag rätt och slätt fast plåten i reglarna med farmarskruv, gick åt en jävla massa skruv för att eliminera allt eventuellt ljud som kunde uppstå från plåten om man härjade för mycket uppe på balkongen. Nu i efterhand kom man på att man kanske skulle dämpat plåten med nånting för att slippa skruva så mkt farmarskruv. Sen byggplast för att förhindra kondens och så uppregling av innertak. Egentligen lite overkill med innertak då plåten räcker gott och väl, men det är ju inte det finaste och med innertaket på plats är det ju klart för eventuell inglasning dock ej vinterbonat i övrigt...
 
Redigerat:
Skanar fortfarande lite bilder från J-O .. :) Hoppas det går ordna.
 
Hej

Bättre sent än aldrig.
Vi har gjort klart alla markförberedelser och kommer att gjuta ett golv om ca 2-3 veckor.
Plattan blir ca 5x5 meter och kommer att vara grunden för ett inglasat rum.
Uppvärmning genom golvvärme samt kamin. Söder om rummet byggs ca 25-40 kvm trädäck.
Taket på rummet blir också golvet för solterassen.

Vi vill ha så lite pelare som möjligt och bygger därför taket av rejäla limträbalkar 90x315.
För att konstruktionen inte ska bli för hög/tjock vill vi lägga golvreglar mellan limträbalkarna istället för att lägga dem uppepå. Det är nu vi börjar bli osäkra...

Min sambo Helena har dammat av några gamla böcker byggstatik och en formelsamling och sedan räknat nedböjning. Vi bör klara det, snölast blir dimensionerande lasten, 2,5 kn/m2. Uträkningen gällde för utbredd last på en av de mittre limträbalkarna.

Försämrar det konstruktionen att låta golvreglarna ligga mellan limträbalkarna?
Kommer konstruktionen att hålla?

Jag har 3 st skisser som beskriver konstruktionen.
 
  • Planvy 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy norr 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy väster 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte om igår kväll.
I stället för 90x315 på s-1800 och mellanliggande 45x170, blir det 56x225 (limträ) på s-650 utan reglar. Har vi räknat rätt blir max nedböjning 9mm. Kravet är max nedböjning 11mm. Sedan lägger vi råspont direkt på limträbalkarna. Konstruktionen blir 1000 mm nättare och enklare att bygga. Kostnaden är dyr men inte dyrare än fallet med 90x315.
 
  • Gilla
predator920 och 1 till
  • Laddar…
Jag har börjat, och är snart färdig, har dock inte de bekymmerna med så stora spännvidder som ni har.
Jag har precis roat mig med att klyva de reglar som mitt trallgolv skall ligga på, och jag tycker att ni borde fundera på att ha dem på andra hållet än på din ritning. På det sättet blir det mycket enklare att klyva dem, då alla blir likadana, och att vattnet kommer rinna mellan dem, längs med fallet.

Lycka till!
 
Fallet ligger i öst västlig riktning. De klyvna reglarna ligger jäms med fallet och har samma dimensioner. Har jag ritat fel eller tolkas skisserna som om att fallet är i nord syd? Kanske veror det isåfall på sned scanning.

och tackar!
 
Nog jag som inte tittade tillräckligt mycket kanske.. ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.