Hej.
Ska bygga ett Skidstahus (fritidshus på 72m2 enbart stomme.)
Som vanligt är tillvalen hutlöst dyra.
Det ingår 95mm iso. i färdiga väggblock m.diffspärr o 10mm spån förmonterat.
Nu till frågan istället för att beställa 45mm extra iso för 22600:-
så tänkte jag regla upp 45mm direkt på bef. spånskivan o iso. Men enl. skidsta kan det bli problem att behålla spånskivan inne i väggen?
Alt. ska jag riva spånet och ska jag isåfall flytta ut plasten eller låta den sitta kvar 45mm in iväggen?

Vem vet???????
 
Fundera lite på om det verkligen lönar sig. De flesta isoleringstillverkare har kalkylatorer på sina hemsidor. Exvis http://stenull.paroc.se/tillaggsisolering/index.php

I ditt fall sparar du kanske 900 kr/år med 45 mm tilläggsisolering om du har huset uppvärmt hela vintern. Är det bara under några veckor blir det en bråkdel.
 
Bara 900:- kan det stämma vad menar du med uppvärmt hela året 5 10 15gr
Det är konstigt det här med isolering ,en del säger man kan aldrig ha för mycket isolering.
Men isolering reglar mm ska ju också betalas.
Skidsta vill tex ha 5100:- för att öka golvåsarna från 145mm till 195mm.verkar hutlöst ?(isolering ingår ej.)
 
Jag tycker du ska fundera en extra gång om det inte är värt att lägga till extrakostnaden för golvåsarna och lite mer isolering. Fritidshus har ju en tendens att kunna bli åretrunthus med tiden och blir det så tror jag du ångrar att du inte la på dom där extrakronorna på golvåsarna och isolering. Jag bygger själv fritidshus och tänker som så att jag ska inte snåla in på stommen utan istället om det behövs får jag snåla på inredning för den kan man enkelt byta i efterhand men det är svårare och dyrare om jag måste förändra stommen.

Lycka till med byggandet.
 
Jag har 195mm i bjälklaget i mitt fritidshus och 95 mm i väggarna samt 170 mm i taket.

Jag har tänkt att kallställa huset under vintern när vi inte är där, just i år valde jag dock att ha 6 grader bla pga att jag har målarfärg osv i huset. Så i mitt fall ansåg jag inte att extra isolering var befogat - inte bara för kostnaden, men det tar ju en del yta också, och med 48 kvm så vill jag ta vara på varje kvm jag har...

Jag har ingen plast är också värt att nämna !

Om du har redan får huset med spånskiva så borde du ju iof kunan regla upp och sätta 45 mm till - men då åker du ju på en spånskiva till + gips sen. Att regla på 45 mm i efterhand är iof inte bara negativt - då kan du ju dra elen där - jag utgår ifrån att det inte finsn någon el dragen alls när du får stugan ?

Finns det el i de befintliga väggarna - då kan det bli ett relativt stort jobb att dra ut eldosorna i din påreglade vägg också - och elektriker är inte så billiga, värt att tänka på...

När det gäller plast vs spånsika i vägg osv så tror jag inte att det spelar så stor roll, bara kondensationspunkten ligger rätt - och om du har 45 mm innanför och 95 mm utanför plasten så torde plasten ligga på "rätt sida". Plast i väggar förutsätter ju dock att du har varmare fuktigare luft inne än ute - så jag personligen är tveksam till plast i fritidshus om man inte har minst 10 graders sparvärme på året om...

Flytta plasten behöver du nog inte göra, när man bygger villor är det ju tom ofta så att man vill ha 45 mm innanför plasten för att unvika att ta hål på den...

/K
 
Ok jag har bestämt mig för att själv regla på väggen o iso 45mm och då även dra elen i det utrymmet .
Och sedan sätta ett lager gips.
Golvåsarna som är std är 145mm ,195mm kostar 5100:- extra utan isolering ( prisskillnad på brädgården är 800:)
Men det är väll tillvalen de tjänar pengarna på.
Frågan är är det värt det?
Anngående plast i väggen. Jag kommer bo i stugan från och till under vintern. Tänkte sänk tempen däremellan dock plusgrader. Munters rek. +3 o sorptionsavfuktare kan det va nåt??????
 
ström skrev:
Anngående plast i väggen. Jag kommer bo i stugan från och till under vintern. Tänkte sänk tempen däremellan dock plusgrader. Munters rek. +3 o sorptionsavfuktare kan det va nåt??????
Problemet med plast i väggen är att huset vid kallställning (eller låga innetemperaturer) kan bli kallare än ute. Om då dessutom uteluften är mycket fuktig (typiskt höst eller vår på många ställen) så kan den då kondensera mot plasten inuti isoleringen.
Dvs en avfuktare inomhus hjälper inte mot detta.

Vad en avfuktare inne gör är ju att hålla inneluften på en mindre fuktig nivå och hjälper därmed att motverka ev. fuktskador/mögel på inredning osv - om man har sådana problem.

/K
 
Tack! för upplysningen Klas.
Har även funderingar på luftvärmepump.
Har 3 st i villan o garaget som jag monterat själv , den sista till en kostnad av 9000 inkl install. matriel.
Nackdelen? är att lägsta temp är 16gr.(panasonic)
Är det nån som tror sig veta vad det skulle kosta att värma upp 70m2 med en sån?
Iso. 195mm i golv 140mm i vägg 250mm i tak.
 
Det finns ju lutvärmepumpar med underhållsvärme, 8gr. eller 10gr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.