I våras hade vi en man från Anticimex här som hittade mögel på innertaken på vinden. Vi måste naturligtvis åtgärda detta.
Vi har öppnat upp de två små fönstrena där för att torka ur vinden ordentligt och så har vi borstat bort det som vi såg. Vad är nu nästa steg?
Är det någon som har tips?

Vi måste fixa någon ordentlig ventilation där. Vi bytte från oljepanna till bergvärme och då försvann skorstensvärmen... Det beror väl troligen på detta. Huset är från 1950, så jag tror väl eg. att det finns gott om självdrag...
 
Hejsan..

Svårt o jobbigt med möggel..

Kanske möggel stop är nått.. finns att köpa i bygghandeln.. man gör hål under takpannorna genom råspånten o sätter dit denna möggel stopp. på så sätt får man mera luft vandring.. vilket borde få bort den fuktiga luften..

sen kanske man inte ska dusha i bo ytan då fukt säkert kommer upp den vägen till vinden..
 
En grej kanske kan vara att spraya de angripna ytorna med Boracol för att sanera det mögel som har funnits där.
 
Tack för svar, båda två! Ska kolla Boracol. Finns det i vanliga färgaffärer, eller måst men till specialställen?
 
Bob_the_builder
Japp, finns i färghandeln och på byggmarknader. På de senare brukar en liter kosta runt 150 kr. Färgaffärerna brukar ju generellt sett vara lite dyrare.
 
Är det något särskilt man måste tänka på innan man börjar spraya? Jag är nervös bara jag tänker på att möglet finns där!! :(
 
Bob_the_builder
OBS! Boracol får INTE sprayas (det är giftigt och får inte inandas). Man stryker det lämpligen med pensel. Handskar och ev skyddsglasögon är nog inte så dumt.

Annars är det bara att köra. Försök vidta åtgärder (ventilation) för att förhindra nya angrepp så fort som möjligt. Boracol ger ett visst skydd mot mögelangrepp på behandlade ytor, men ska ni stryka allt trä på vinden blir det ruskigt dyrt. Lycka till!
 
Bob_the_builder skrev:
Boracol ger ett visst skydd mot mögelangrepp på behandlade ytor, men ska ni stryka allt trä på vinden blir det ruskigt dyrt. Lycka till!
Tack!
Vi har några små-ytor som måste behandlas, så kostnaden blir väl inte jättehög. Men ventilationen, den funderar jag på. Undrar vad för slags ventilation man kan tänkas behöva? ???
Tips?
 
Bob_the_builder
Tja, jag vet ju inte hur ert hus är konstruerat, men idag bygger man hus med luftinsläpp vid takfoten och utsläpp vid nocken (antingen med ventiler i underlagstaket, tex Mögelstopp eller med längsgående nockventilation, en springa helt enkelt) alternativt ventiler i gavelspetsarna. Du nämner fönster, är vinden inredd?
 
Bob_the_builder skrev:
Du nämner fönster, är vinden inredd?
Nej, vinden är inte inredd. Det är bara två små pyttefönster som är till för syns skull, kan jag tro. Både för att man ska se något där uppe och för att det är fint utifrån (kanske, kanske inte). Det sitter ett fönster i vardera gaveln...
 
Bob_the_builder
OK. Då gäller det jag nämnde tidigare, ordentlig ventilation. Springor vid takfoten som har kontakt med vindsluften (det får alltså inte ligga isolering mot råsponten som hindrar luftflödet) samt ventiler i gavelspetsarna (för ni vill väl knappast ha fönstren öppna på längre sikt). Komplettera gärna med några nockventiler, tex Mögelstopper.
 
Vad menade du med "borstat bort" ? Är det mögel, blånadsvamp så sprider man väl porerna bara när man borstar och slipar denna?
 
Vill bara påpeka att man kan installera avfuktare på vinden precis som i grunden på huset. Detta är ganska kostsamt men väldigt effektivt.
 
Bob_the_builder
Eftersom fraro inte försitter några tillfällen att göra reklam för sig och sin firma ;) kan det ju vara värt att påpeka att miljön på vinden inte är jämförbar med miljön i grunden.

Problemen med att varm uteluft kommer in i ett kallt utrymme och kondenserar gäller knappast vindar (det vet ni som varit på vinden någon av de senaste dagarna som faktiskt varit soliga).

Markfukt kan kanske jämföras med fuktgenomslag i taket, men de senare kan kontrolleras och åtgärdas avsevärt mycket lättare än i grunden.

Kasta inte bort pengar på en avfuktarinstallation på vinden. Ni kan sannolikt lägga om nästan hela taket för de pengarna.
 
Jag förstår inte ... om Anticimex varit uppe på vinden & konstaterat mögel ... gav de inte vinkar om vad som borde göras?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.