Hej!

Jag håller precis på att slutföra arbetet med undergrunden till garageplattan (platta på mark). Kom på att vi ju ska ha en brunn i garaget...

Fråga: hur ska man dra ledningen från brunnen och ut? Inne i cellplasten eller ska man bara dra den rätt ned och sedan med lutning under sand och makadamlager - alltså under själva grunden? Hur djupt måste man gräva ner den i så fall?

Hoppas att någon kan svara på detta. Jag ska börja bygga ihop grunden i helgen nämligen.

MVH

Ludvig Haraldsson
 
FÅR du ha brunn i garaget?
Annars är det vanliga att man drar röret UNDER isoleringen, med fall till en oljeavskiljare och därefter till det avlopp du fått godkänt i din ansökan om bygglov.
Peter
 
Jag försökte luska ut ifall jag behövde oljeavskiljare om jag lade in golvbrun i garaget. Det föreföll inte vara några regler runt detta. Det enda var att jag kunde hållas ansvarig ifall det läckte in olja i systemet och att jag råddes sätte in en sådan men i princip så var det inget måste. Det sades dock bestämt att jag inte fick ansluta till avloppet utan det skulle till dagvattenledningen.

På bygglovsritningarn är inga avlopp utritade annat än anslutningspunkten för dagvatten, spill, el etc. Inte heller på byggsamrådet med kommunen sades något om anslutningen.

Håller precis på att färdigställa huset och garaget kommer att komma senare när vi ser vart ekonomin tar vägen.
 
Jag får ha golvbrunn i mitt garage som jag har för avsikt att börja med i sommar, detta enligt samtal med byggnadsnämnden i Borlänge, vid flertal tillfällen.
Har frågat minst 2ggr om oljeavskiljare krävs, med nej som svar.
 
galaxenspresident skrev:
Jag försökte luska ut ifall jag behövde oljeavskiljare om jag lade in golvbrun i garaget. Det föreföll inte vara några regler runt detta. Det enda var att jag kunde hållas ansvarig ifall det läckte in olja i systemet och att jag råddes sätte in en sådan men i princip så var det inget måste. Det sades dock bestämt att jag inte fick ansluta till avloppet utan det skulle till dagvattenledningen.

På bygglovsritningarn är inga avlopp utritade annat än anslutningspunkten för dagvatten, spill, el etc. Inte heller på byggsamrådet med kommunen sades något om anslutningen.

Håller precis på att färdigställa huset och garaget kommer att komma senare när vi ser vart ekonomin tar vägen.
Är inte vanligt kranvatten dagvatten i o m d - citerar "Det sades dock bestämt att jag inte fick ansluta till avloppet utan det skulle till dagvattenledningen." Jag har inga krav heller på golvbrunn med oljeavskiljare för det skall dras till avloppet direkt enligt kommunen.//R
 
jessica_peter skrev:
FÅR du ha brunn i garaget?
Annars är det vanliga att man drar röret UNDER isoleringen, med fall till en oljeavskiljare och därefter till det avlopp du fått godkänt i din ansökan om bygglov.
Peter
Vad använder man för rör, elkabel osv? Frostfritt djup - är det 80cm i Stockholmsområdet? Varr inne på en byggmarknad och frågade men de stod där som frågetecken ): - ngn pratade om kulvert så det skulle vara bra isolerat och andra tog fyra klena rör för att skicka det igenom ett stort och sedan isoleringsskålar och skivor på det. Tips?//R
 
Hej!

Nu vill jag inte låta sur och petig, men jag frågade inte om oljeavskiljare osv. Och ja, jag har kollat vad som gäller i min kommun. Det jag undrar över är hur djup ned man måste dra rören till brunnen. Helt ytligt under plattan eller måste man gräva ner djupt och skyddsfylla runt?

MVH

Ludvig H
 
Eftersom du inte kommer ha vatten stående i avloppet så har jag svårt att tänka mig annat än att det går bra att dra röret under isoleringen, och då inte så djupt som en meter. Skulle du däremot ha vatten stående i rören skulle jag tycka att frostfritt vara det enda rätta. Men jag är ju endast en glad amatör, så vad vet jag... :D
Lycka till!
 
Avloppet bör du vanligtvis inte behöva dra på frostfritt djup - men under isoleringen och plattan är iaf brukligt - med rätt fall (1:100-1:200 är det har jag för mig...)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.