Jag bor i en villa byggd -47. Två våningar ovan mark byggt med oisolerad platta på mark.

När vi köpte huset för ca 6 år sedan gjordes besiktning med bl.a. fuktmätare vid nedervåningens golv. Ingen fukt hittades.
Vi har efter inflytten tyckt att det luktat unket i ett av rummen på nedervåningen vid ivssa tillfällen och på grund av detta bestämde vi oss för en helrenovering av nedervåningen där vi bl.a. bilar bort hela plattan för att dels kolla avloppen (som vi tänkt att byta) och dels för att få dit makadam och isloering.

Nu när vi påbörjat detta visade det sig att avloppet läkte rejält på flera ställen! Det var delvis byggt av gjutgärnsrör som var vanligt på den tiden, men bitvis av cementrör som vittrat sönder och var knäckta rakt av på flera ställen samt hade satt sig så att vissa bitar lutade åt fel håll. Marken under var riktigt blöt och luktade mindre mysigt.

Hur hanterar vi detta? Jag ser det som ett dolt fel, men vi hittarde det efter att vi redan tagit beslutet, och påbörjat, en renovering. Visserligen delvis p.g.a. lukten som orsakats av läckan.
 
Det är väl ett ganska typiskt fall av fel man bör räkna med i ett hus av den åldern, dvs inget dolt fel.
 
Jag är medveten om att risken för den typen av fel ökar i äldre hus, men att man ska se dolda fel som icke dolda fel av den anledningen förstår jag inte riktgt.

Menar du att begreppet dolda fel inte förekommer i äldre hus, och vid vilken ålder på byggnader går gränsen? Har du någon bra referens att länka till, skulle vilja läsa lite om detta.
 
Ett dolt fel är inte ersättningsbart om man ledning av husets ålder eller allmäna skick borde kunna misstänka att felet finns.

Det innebär inte att ALLA fel i äldre hus blir diskvalificerade (åtminstonde inte i teorin), men den här typen av rena åldringsfel eller slitagefel finns inte en chans att få ersättning för.
 
Det finns ingen åldersgräns utan varje hus måste hanteras utifrån konstruktion och byggteknik. Du kan ta ett 60-70tals hus med källare där man reglade direkt på betongen med träreglar och om man där inte gjort någon senare renovering så är det inget dolt fel om du skulle hitta fuktigt eller angripet trä i konstruktionen.
Tror att vi misstolkar ordet "dolt" och att det alltid betyder något som är inbyggt och inte kan kontrolleras. Dolt tar också hänsyn till vad man kan förvänta sig. I ditt fall så var problemet "dolt" under golvet, men i och med att huset är 60år och livslängden på ett avlopp från den tiden kan ses som uppnådd så är en renovering något som man får förväntas att göra.
Om man däremot hade renoverat avloppet enligt säljaren och du nu hittade ett felaktigt utfört arbete då skulle du kunna hävda ett dolt fel, dvs huset ålder har här ingen betydelse utan här finns även utfästelse som säljaren gjort.
 
Tack AndersS för ett informativt svar, nu förstår jag hur det ligger till.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.