C
Hej!

Borde man inte kunna ha glesa golvvärmeslingor för komfort och en liten del av uppvärmningen, och fläktkonvektorer som motverkar kallraset från fönster, hjälper till med uppvärmningen, och som kan kopplas till frikyla på sommaren, tillsammans?

Eller tänker jag konstigt nu?
 
Nackdel: Ojämn värme

Fördel: ?
 
Allting gör att göra och det skulle säkert fungera, så du tänker inte konstigt. Blir förmodligen lite dyrare än en konventionell lösning bara.
 
Helt ok att göra så, fast jag hade aldrig lagt golvvärmen glesare just av anledningen som Matss nämner. Blir också som rogge_ws säger, en dyrare lösning. Känner själv ett par som har valt att göra så och det fungerar bra.
 
C
Matss: varför ska det bli ojämn uppvärmning av det?

Fördelar i mitt huvud: man får bort kallraset från fönstren, men har samtidigt ett komfortabelt golv. Man har också möjlighet att ha frikyla utan vidare krångel.
 
Därför att om du lägger slangen glesare än avsett kommer du att få kalla zoner mellan slangarna. Jag skulle kanske skrivit ojämnt varmt golv?

Jag har själv golvärme med de gamla radiatorerna kvar och det funkar men vill man ha varma golv i första hand (och det vill man annars finns det ingen anledning att lägga golvvärme) så ska det vara bra kallt innan radiatorerna kan vara med och värma, om man inte vill ha bastuvarmt förstås...
 
Redigerat:
det kommer att funka.
du ska som sakt inte lägga gilvslingan glesare, du pytsar bara på med något svalare vatten
 
Jag har på sätt o vis gjort så i vårt kök.

Vi slog ihop en tambur med det gamla arbetsköket till kök med matplats (gamla matrummet håller just på att bli tambur). I den gamla tamburen ligger det ett golv av rosa marmor som vi inte ville riva, i köksdelen lade vi klinker med golvvärme under. Iom att en stor del av den ytan tas uppa av köksskåp så var jag liute orolig för att golvvärmen inte skulle orka värma hela rummet, halva rummet har alltså inte golvvärme.

Jag har kompletterat med 2 radiatorer (utan fläkt). Det fungerar väldigt bra.
 
Kallare vatten i golvslingorna och konvektorer?
Fördel: mindre problem med trägolv.
 
kallare vatten är alltid en fördel...

att bygga bort kallras är också fördelaktigt.

säg att du trivs när det är 21 grader inne, om du nu har kallras så rörsig luften & upplevs som kallare, då vill du helt plötsligt ha 22-23 grader för att uppleva at det är 21 grader
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.