Hejsan!
Jag ska precis köpa ett hus med en väldigt dålig putsad (reverterad?) fasad, efter att ha kollat upp vad det skulle kosta att få en firma att putsa om kåken så har jag istället valt att lägga om till träpanel. Det självklara valet känns ju som att knacka ned putsen och sedan lägga på 45-reglar, isolera och sedan träpanelen men någon sa åt mig att INTE knacka ned putsen utan att lägga reglarna på putsen och sedan isolera och på med panelen..

Kan man lägga på träpanelen utanpå putsen och BÖR man göra det?
 
Om det va mitt skulle jag
använda 45reglar.
Isolering rockwool.
Vindpapp.
Och göra luftspalt mellan vindpapp
och ytter panelen.

Mvh Putte
 
Hej!
Jag skulle inte montera reglar utanpå putsen. Om jag förstått saken rätt är en reverterad fasad en "kaka" som hålls uppe med hönsnät och någon fästanordning. Ser framför mig hur denna kaka spricker sönder när jag far fram och skall spika fast den nya fasaden.
Kan väl inte ta så lång tid att knacka ner eländet om den dessutom är dålig (redan sprucken?). Bygger kanske 20 mm?
Använd i stället 45x70 reglar och isolera, vindpapp, spikregel och ny fasad. Den väggen blir marginellt tjockare än den du har + 45x45 regel men med lite mer isolering.
 
JanneL:

Varför skulle han knacka ned gamla putsen först ???, det är ett jävulskt arbete och ger mängder med sopor och skitig tomt.
Jag skulle också som Buggputte skriver regla rakt in i husets bärande väggar, men kanske använda 70mm reglar, eller kanske t.om 95mm och samtidigt flytta ut fönstren, det är inget jättejobb att göra.( energipriserna lär gå upp )

Är huset bara hyffsat torrt så finns det inga nackdelar med att låta det vara kvar, i mina ögon är det bara fördelar.

Mvh jawen
 
jawen, först skall jag klargöra att jag inte är murare. Där har du som jag förstått av dina inlägg en betydligt större kunskap.
Som jag skriver ser jag en reverterad fasad som en kaka som jag kommer att banka sönder och samman innan jag är klar med fasaden. Om det är ett djävulskt arbete att få ned eländet kan jag inte uttala mig om dock förstår jag att det torde damma. Som parantes kan jag nämna att då jag tilläggsisolerade mitt lilla hyreshus plockade jag ner eternitplattorna och kapade bort den gamla fasaden. Detta utrymme som detta byggde (och som jag tyckte jag tjänade in) fyllde jag ut med extra isolering. (C:a 280 m2). Det var inte hellre gjort i en fisblink, men för mig kändes det som ett gediget arbete som framför allt gav mig en tillfredsställelse. Därför skulle jag, en glad arbetssam amatör göra samma sak med putsen. Sedan om det är rätt eller fel, ja...
 
Hejsan och tackar svaren!
Putsen är ordentligt gammal och bygger nog ungefär 40-50 mm, jag funderade på att ändå knacka ned den eftersom att det skulle innebära att man skulle kunna slänga på 45-reglar och isolera utan att behöva flytta ut fönstrena.

Blir det inte lite lurigt att få spiken att bita ordentligt när det är så rackarns tjockt med puts?
 
K
Jag skulle absolut knacka ner befintligt och kanske lägga på tjockare isolering i detta läge när man ändå höll på.

Jawen: När du som argument, för att inte plocka ner en reveterad fasad vid ev. tilläggsisolering, använder: djävulskt arbete, mängder med sopor och skitig tomt, så anser jag att du inte är så värst insatt i vad som skapar bättre värden för huset. Med dina argument så skiner latheten och okunskapen igenom.

Med tanke på de inlägg jag läst tidigare så vet jag inte exakt i vilken kategori jag skall placera Jawen, men han är definitivt inte murare. Jag tror att han eventuellt jobbar med att spackla golv. Ev. så är han pensionerad byggare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.