Hej där,
Har sedan inläggen här har jag försökt få valfri leverantör av duschkar att beskriva för mig hur ett nedsänkta sådant ska monteras i golv (cementgolv i källaren, ovanpå avjämningslager i grus, 20cm Isodrän och golvvärme i mitt fall), anslutas mot avlopp och hur tätskikt ska anbringas och med vilket system för att det ska anses såsom godkänt.

Hittills har respones varit "Nä, det är upp till installatören att bestämma det. Vi har inget."...

Har hittat lite halvfärdiga instruktioner i Tyskland, men inget mer.

Har någon här andra erfarenheter, dvs fått monteringsinstruktion etc, eller förslag på hur jag ska gå tillväga?

Håkan
 
Har liknande i min källare gjutit nytt golv med vattenburen golvärme, dock så har jag inte påbörjat själva bygget.
Golvet tänkte jag inte ha någon tätskikt på, dock så vet jag inte hur jag skall göra vid duschen.
Jag tänker nog låta golvärmen vara på året runt för att trycka bort fukten i plattan.

Fick rådet att mot ytterväggen ha primer-fix primer-fix - kakel.
nmenar (plattsättare) att det stoppar mycket och avrådde mig att fuktspärra helt.
Jag tycker det låter rimlig och tänker göra så.

Duschkar nersänkt i golvet verkar kul, men jag kan ej ha det då jag har grundvatten som ligger farligt nära plattan.

Tror förövrigt att man kommer långt med god ventilation/luftavfuktare samt furnuft

För min del slutar det förmodligen med att jag har ett as till pumpgrop i halva utrymmet.
Eller så får jag börja odla ris.
 
Redigerat:
Man ska nog i det längsta försöka undvika organiska material i en källare. I dom samlas det fukt, och mögel och fukt gillar varandra. Vanliga gipsskivor går bort, eftersom de är klädda med papper som ju är organiskt.
Är källaren ordentligt dränerad så att fukt kan vandra genom muren? Det finns såklart fukt i jorden utanför som inte skall komma in, men det ska ju även UT en hel del. Om den är dränerad borde det ju i så fall gå att ha ett tätskikt eftersom fukten i jorden (som vill in) är stoppad utifrån med platonmatta eller motsvarande och fukten från duschen ju stoppas av tätskiktet. Det är min lilla teori... Se till att ventilera ut luften från duschen bara. Det skall vara undertryck!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.