Gomiddag

Tänkte berätta om huset vi köpte i slutet av 2003 och har pysslat med fram till nu.

Ligger hyfsat centralt i Malmö men är ett gammalt rökeri från sekelskiftet. Själva rökeribyggnaden står kvar, liksom stallet och är båda charmfyllda byggnader i tegel. Boningshuset byggdes 1928 och tillsammans skapar dessa hus en härlig stämning av flydda tider och en skyddad oas med trädgård i syd och västläge.

Huset var i ett ganska bedrövligt skick när vi köpte det, men skam den som ger sig, nu är det riktigt skapligt!
Har renoverat samtliga rum från grunden, konverterat till vattenburen värme, satt in värmepump, byggt om alla trappor invändigt i huset, bytt och renoverat förnster, slagigt ut väggar och satt upp nya väggar...

Så här ser det iaf ut utvändigt!
 
  • torshog9_flyg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • torshog9_framsida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • toshog9_baksida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • torshog9_smokehouse.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • torshog9_stall.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag rev ned den gamla murkna verandan och byggde upp den igen, fönstret är ett annonsfynd från blocket.

Köket var det första vi gjorde, skeppsgolv med vattenslingor under, ca 35 kvadrat i lite lantlig stil.

Rostfri diskbänk, arbetsskivor i ek och skiffer runt spisen

Flyttade braskaminen, byggde upp väggarna som delar av de lite oformliga vardagsrummet som återstod sen en tidigare renovering och byggde en hall med de trevliga nyreproducerade spegeldörrarna.

Så blev det en harmonisk vardagsrumsdel i grönt

och en lite piggare biblioteksdel, med väggfasta bokskåp tillverkade av delar från Ikeas Vättern och Billy-serier.
 
  • torshog_veranda.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • torshog_vedspis.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • torshog_spis.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • torshog_brasa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • torshog_vrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • torshog_biblio.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser väldigt trevligt ut! Gillar särskilt de två extra byggnaderna, mkt coola.
 
Tackar, så här på försommaren är det helt ljuvligt. Har ju inte hunnit ta tag i uthusen, men de har ju helt klart potential. Vi föll egentligen för rökeriet, det har en massa sköna detaljer kvar sen 1900talets början ochde fantastiska gjutjärnsfönstrena släpper in sånt ljus!

Lägger till lite ritningar i sketchup oxå
 
Jättefint tycker jag med! Både ert jobb och själva ursprungshuset.
Hur länge har ni hållit på?
 
Till och från sen vi flyttade in 2003.

Man har sina ryck och sen måste man vila lite! Måste ju hinna jobba lite emellan och när frun satt i rullstol under graviditeten med avkomma 2.0 så vart det lite lågt tempo i ett halvår. Och sen måste man ju hämta luft ibland och träffa kompisar och ängna sig åt sina hobbysar!

Huset tre senaste ägare innan oss hade renoverat på egen hand en hel del, så vi har fått lägga mycket tid på att "göra om, göra rätt!"Huset var dessutom så pass slaktat att det inte var möjligt att återställa den ursprungliga planlösningen, så vi har försökt göra något som känns modernt men ändå med respekt för husets karaktär.
 
Vad är det för fint bokhyllan ni har? Är den platsbyggd?
 
Tack, Lite både och.. Det är ca 2,65 i takhöjd och jag räknade ut att IKEAs Biilly vitriner (40 cm breda) ovanpå Vättern badrumsskåp skulle fungera om man avlägsnade sockeln.

torshog5%20bibliotek.jpg

Sen ligger det en 9 mm MDF mellan dem som skiva. Trångt, men det gick. Är personligen väldigt nöjd med resultatet, Hade jag haft mer tid (det har ju funnits annat att göra oxå) så hade jag nog lagt lösa spröjs utanpå dörrarna för att få lite mer gammal stil på det.

Klurigt är att IKEA använder sig av två olika vita färger, i vardagsrum vill man ha lite varmare ton, så därför är Billyvit ett snäpp gult i, medans badrum skall upplevas som fräsha och därför har ett snäpp blått i sig. Vad göra? Måla om rubbet? Nej mellanskivan 100% vit så luras faktiskt ögat.
 
Redigerat:
Som tidigare konstaterat, förbannat snyggt! Inte bara bokhyllan utan helheten:) Suveränt att bygga in bokhyllor med Billyserien, har testat det själv ett par gånger, båda gånger lika nöjd med resultatet. Bara att lägga ett par semesterveckor på uthusen så är det klappat och klart..? ;)
 
Hmm, uthusen är rätt charmiga i sitt "patinerade" skick tycker jag just nu. :surprised:

Dock har jag just fått färdigt stora badrummet uppe, skall bara leta rätt på USB-kabeln så kan man visa lite bilder på det...
 
Absolut är dom det, patina är ej att underskatta! Hur går det med badrummet?
 
Är det en projektorduk som hänger i taket vid öppna spisen? Om så, ni har inte problem med ljusinsläpp genom den?
 
Badrummet är färdigt och blev riktigt bra tycker jag. Känns faktiskt rymligare än innan trots ett tillagt bubbelkar. Skall lägga upp ett par kort på det snart.

Duken är en riktig proffsduk som är ganska tjock, så det är inga problem. Min gamla projektor har inte världens bästa kontrast men det funkar bra. Fönstrena mörkas med mörkläggningsrullgardiner från Ikea.

Nu blev det dock en stockholmsflytt, sålde huset strax innan midsommar, men de som vann budgivningen hoppade av sista dagen på sin besikningsklausul, samma dag som räntan gick upp... så i dagarna lägger vi ut huset igen
 
Väldigt fint och mysigt!

Lycka till med försäljningen nu.
MVH Sandra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.