Sne4 skrev:
Vad hade du för diameter på borret, och hur tätt satte du hålen?
Jag köpte vanlig grön trädgårdslang 25 m som jag slog hål i (ca 15-20 cm isär) med en vanlig 3" spik, blir inte hål utan mest en spricka i slangen men det funkar kanon, blir riktigt blött i häcken. Vår granne vattnar andra delen av vår gemensamma tuja häck och de köpte färdig bevatningsslang men där blir det inte alls lika blött så när vi nu ska plantera häck kring resten av tomten kommer jag garanterat köpa med billig slang o slå hål i.
Bra mycket billigare tro ja betalde 59 kr för 25 m slang.:)
 
StefanKarlsson skrev:
De är gröna och fina, MEN!! Det finns många hundar som pissar på dem så det är svarta fläckar lite här och där.

Kan man motverka detta svarta om man duschar varje dag? Alltså förebygga? Jag tänker att om pisset får vara kvar några dagar fräter det, men om man duschar varje dag (eller varannan?) så hinner det inte förstöra? Eller är det kör när en hund har kissat?
Thuja (liksom alla andra vintergröna växter) är jättekänsliga för hundkiss! Min egen jycke har troligen förstört de två yttersta Thuja Smaragd jag satte för ett antal veckor sedan. Dvs thujorna har dött men om det är jycken (lånehund) eller den extrema torka vi haft vet jag inte.

Jag brukar varna för att sätta thujor vid tomtgräns just för att passerande hundar lyfter på benen och häcken blir då aldrig riktigt snygg och kan tom dö. Gäller för övrigt även taxus, enar, buxbom etc.

Fostrar alltid egna jyckar från valpåldern att inte lyfta på benet annat än på särskilt utpekade ställen. Brukar gå ganska lätt faktiskt (inte heller kissa på snygga murar, hussocklar etc). Just nu har jag en Tröstehund på nästan tio år fram till jag får nästa valp så det är egentligen lönlöst att fostra honom.

Om olyckan är framme så rusar man efter vattenkannan och häller över kisseriet. Inte lätt om häcken står längs en trottoir. De bruna/svarta partierna blir aldrig bra men det kan komma nya gröna kvistar - om man har tur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.