Hej,

Mitt namn är Lars-Johan och jag hålle på att bygga om mitt hus. Efter ombyggnaden kommer huset att ha tre toaletter, tanken är att sätta en PAX fläkt på varje toalett.

Entreprenören jag har föreslår att ansluta dessa tre fläktar till en gemensam kanal som har utblås uppe på taket. Köksfläkten kommer gå på en separat kanal.

Min fråga är om det finns någon risk att en fläkt då skjuter in all fukt i ett annan toalett och får den fläkten att starta och skicka fukten vidare etc. Eller om sjäkvdraget gör att fukten direkt söker sig ut från våtutrymmena?

En annan lösning vore ju att ha en fläkt på utblåset som suger från alla tolatterna men då tappar jag ju fuktstyrningen eftersom den fläkten kommer suga hela tiden.

Vad rekommenderar ni?

När man har självdrag som i detta fallet, skall man då ha kallras skydd på fläkten?

Ser fram emot svar. Mvh Lars-Johan
 
Kallrasspjäll ska man inte ha vid självdrag.
 
Finns en överhängande risk att du trycker in luften i en annan toalett. En fläkt på taket är troligen en bättre lösning, dessutom behöver du ju ventilation kontinuerligt i ditt hus så det ser jag inte som ett problem :)
 
Tack för svaret,
Jag ringde PAX tekniska support och de rekommenderar staarkt en kanal per fläkt.
Så det verkar som om takfläkt är det bästa alternativet och som redan sagt ger det ju en kontinuerlig ventilation.

Har ni några förslag på märke eller modell på lämplig takfläkt att hantera 3 toaletter, fläkten får gärna vara fuktstyrd om det finns sådana takfläktar...

Hälsningar Lars-Johan
 
Funkar inte kanalfläkt? Fuktstyrning finns på Clasohlsson om man söker på hygrostat. Jag köpte kanalfläkt på http://www.ventilationsbutiken.se/ men glöm inte ljuddämparen, den är ett måste!
 
Storleken på fläkten beräknas med hjälp av önskat luftflöde och tryckfallet i kanalerna. Luftflödet du behöver är att luften i ditt hus ska bytas en gång var annan timme. Dessutom finns det regler för vad man skall ha för luftflöde i varje badrum (tror det är typ 15liter/sek men är inte säker)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.