Hej

Har kollat på ett hus som har sprickor i putsen och som måste lagas.

Huset är byggt 1932.

Frågorna jag har är:

Hur lagar man sprickorna "så det håller tätt" bäst själv?

Vid ev lagning...är det beroende av vilket bruk som redan sitter på?

Kan man fylla igen mindre sprickor med mjukfog för att sedan måla över?

Jag börjar med detta. Det dyker säkert upp fler frågor senare.

Tacksam för alla svar......fort.......jag är med i budgivningen på detta huset.


Mvh Andreas.
 
bump..
 
Antar att det beror lite på hur sprickorna ser ut. Jag har en spricka i min puts, ganska rejäl, några millimeter. Plus detta så är det bom på några kvadratmeter i området runt sprickan. Jag fyllde sprickan med mjukfog och målade över. Har funkat fint i 8 år nu! Jag var lite orolig över att ha bom på så stor yta så jag tog dit en bekant som är murare. Han tyckte inte att det var värt att knacka ner och göra om.
 
Hur tar man reda på vilket typ av bruk man ska använda/ vad som är använt från början? K, C, KC?
 
Hej.
Har ett hus från 1950. Huset är det första slaget av "nyckelfärdiga" hus. Ett trähus, med en putsad fasad. Nu undrar jag hur man kan se vilken typ av pust som huset är putsat med. Och om de tunna, jämna och relativt raka sprickorna ska lagas med. Sprickorna går rakt upp från grunden mot tak, samt horisontellt från fönster. Vad kan de bero på?! Sen undrar jag hur man kan ta reda på vilken färg som huset är målat med. Just nu har nästan allt av det yttersta lagret lossnat och under ser det ut som cement m lite sten i. Kan det stämma... Hmmm många frågor och luddiga sådana.. Hoppas någon förstår vad jag är ute efter :)
/ Lev väl
 
K
axell: Första alternativet: Titta i bygghandlingarna. Där borde det stå dokumenterat vad man putsat med.
Sprickorna kan bero på mycket t.ex. avsaknad av sprickarmering i dörr- och fönsterhörn , kanske sprickarmering över huvudtaget? Rörelser i stomme?
Vad man gör?:
Man tar in en kunnig eller så chansar man... Exempel: Ta en murare, Lämnar kanske in för fasaddiagnos på byggmarknaden eller gör en egen bedömning. Allt handlar ju om pengar. Är man toksnål och okunnig så kanske man sparar lite slantar nu, men det blir surt sen :)

Bara av att läsa det lilla du faktiskt skriver om huset så får jag en viss uppfattning, men anser, som sig bör, att det bör ses på plats (för kläm och känn) eller på lab för mer korrekt bedömmning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.