Är det nån som har erfarenheter av att tömma en vind från sågspån som legat där i 100 år?
Det måste damma nått fruktandsvärt...
Är det någon som vet nån firma i Dalarna (Borlänge m omnejd) man kan anlita för detta?

MVH
Lars
 
Vi hyrde en stor bensin-driven spånsug när vi tömde ett tak på sågspån. Ändröret skickade vi ner rakt i en container som var täckt med en presenning för JA där dammade det =)
 
Rangsells i Borlänge gör sånna jobb.
Ringde dit å hörde om pris, och det var fruktansvärt dyrt.
Så det blev å ösa i sopsäckar istället!
Sågade ett hål i taket, satt ner ett stort ventilationsrör, sen bara kara ner allt i röret.
 
mackan78 skrev:
Vi hyrde en stor bensin-driven spånsug när vi tömde ett tak på sågspån. Ändröret skickade vi ner rakt i en container som var täckt med en presenning för JA där dammade det =)
Tror du en vanlig spånsug skulle fixa det? En sån man köper från Claes Ohlsson för 2800...
 
Nope!! Köpe en sånn.... gick inge bra alls.
 
Hej
Är bara nyfiken varför du ska ta bort spånet?
 
imported_Thomas skrev:
Hej
Är bara nyfiken varför du ska ta bort spånet?
mesta anledningen brukar vara att det ger aldeles för dålig isoleringförmåga....
bort me*skiten* å isolera riktigt, helt rätt att ta bort det!
jag lånade en från sug från ett byggvaruhus, himla enkelt!

mvh
snickar estwing
 
Ursh och fy.

Har precis lyckats städa upp cirka 50 säckar med spån från slutet av 1800-talet.
Tabben jag gjorde var att slänga ut säckarna genom fönstret ifrån andra våningen. Har rätt ful gräsmatta nu när sommarn kommit.

Bilder på www.nyström.com
 
En sammafattning av forumets diskussioner de senaste åren på denna punkt:

Enklast är att hyra en vacumsugbil. Snabbt och mycket enkelt. Enda nackdelen är att det är dyrt pga maskinkostnad + två gubbar + man brukar behöva tömma bilen ett par gånger. Siffror kring 20k för att göra detta i 08-land är vanligt.

Spånsug funkar dåligt/inte alls

Blåsmaskinerna man använder för lösullsisolering känns som en bra ide men de flesta (alla?) som hyr ut dessa maskiner förbjuder sådan användning pga maskinerna går sönder. Synd.

Att med snöskyffel skotta i 240liters säck är inte roligt men det fungerar och tar inte så lång tid man kan tro. Använd ansiktsmask och skidglasögon, tejpa ärmar och hål i byxorna.
 
Jag kör själv en sådan vacum sugbil och vi har mycket sånna jobb där husare har börjat i säckar men ger upp efter 4-5. Visst det är dyrt runt 2k i timmen inkl moms sen tillkommer ju tipp avgiften. Men att ligga på en vind och röra o den skiten utan sug hade jag fan aldrig gjort.
 
Okej jag har provat följande sopsäckar med skyffel och jag säger bara fy f--n trångt varmt och det dammar ju så man får spelet. fixade ~halva över våning så för något år sedan nu när resterande del skulle åtgärdas blev det följande lösning.
lånade en riktigt stor dammsugare från cramo den sög utan problem igenom en 15 m lång slang kan väl säga att det blev färre än 1 stopp i timmen. de ända problemen var när ståltråd,långa spik eller stora trästickor satte sig i slangen.
det är fortfarande ett fruktansvärt jobb men nu kunde jag stå upprätt på garageinfarten och tömma maskinen och även om det dammar så upplevs det hundra gånger bättre när man står utomhus. vi har nu sugit ut ca 75 säckar spån eller 40m2 golv. och det känns så otroligt skönt att jag är klar med skiten.....
ps frun tycktre till och med att det var lite kul att krypa runt och suga med slangen då som hon sade det blir ett så bra resultat.
 
gr sanering..har själv jobbat där..ring dit vetja..finns i borlänge,hofors,gävle bla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.