Hejsan,

Jag har just köpt en fantastisk gammal badkarsblandare som är lite sliten, min man vill gärna att vi låter förnickla eller kroma om den, går det? (Vad är skillnaden?) Själv är jag inte lika säker på att jag vill det men vi får väl se vem som vinner, det är som sagt kanske inte ens möjligt?

Kranen har även en gammal termometer som naturligtvis inte fungerar finns det något sätt att få tag på en sådan gammal som man kan byta ut min med eller finns det nytillverkade?

Jag söker också efter en bakelitsits till min gamla fina IDO toalett, vet någon var man kan få tag på en sådan, jag har sökt överallt... Jag är också tacksam om någon vet var man kan få tag på fina gamla handfat typ, http://www.walcot.com/knowley.htm

Handfatet ska helst finnas i Sverige för det fanns ju fina handfat även här och helst med tre hål så man slipper skålla ena handen och förfrysa den andra (jag är lat och orkar inte fylla hela handfatet för att tex tvätta ansiktet). Jag vill helst ha ett gammalt med äldre kranar eftersom nya alltid ser så pråliga ut.

Hoppas att det finns någon som vet för jag har letat överallt där jag kan komma på.

Tack på förhand
 
Tack för svaret, jo då byggigen var där jag hittade toaletten...
 
Du kan ju alltid kolla med den här firman!
De verkar ju mest köra på fordon o sådant, men funkar det bara o göra det så hjälper de dig säkert!
http://www.sprutforsilvring.se/

Skriv gärna hur det går oavsett hur du löser det, är lite nyfiken på sådana lösningar själv... :)
 
El Gringo skrev:
Skriv gärna hur det går oavsett hur du löser det, är lite nyfiken på sådana lösningar själv... :)
Jag är också nyfiken, fast inte bara lite! Har en mindre samling gamla blandare hemma som skulle behöva snyggas till.
 
Vad är målet med att köpa en blandare med termometer, dvs 30-tal eller tidigare antar jag, om man egentligen vill ha en perfekt blank förkromad? marknaden för dylika nostalgi-produkter är ju enorm och vill man pruta på estetiken så finns många billiga svenska fabrikat. Personligen tycker jag dock att det är just den ännu-inte-helt-perfekta finishen på den tidens blandare som är poängen. De sätter en oersättlig ton som är svår att jämföra med moderna retroprodukter—är de dessutom i koppar så har du där ett tidskapital som bör förvaltas snarare än 'förkromas bort'. Att termometern är krasslig kanske inte gör så mycket? Ett pekfinger brukar räcka för att kontrollera om temperaturen är den rätta.

Är blandaren alltför dålig, och ni väljer en retroprodukt, så sök upp en återförsäljare av Horus France, finns nu på flera ställen i landet, och jämför med svenska alternativ.

För handfatet, titta in på Nacka byggnadsvård för fina begagnade eller badex i stockholm för retrohandfat i nyproduktion.
 
har du kollat med nacka byggnadsvård? de brukar ha gott om badkar i alla fall
Det fanns också en massa hela badrumsutrustningar på Magasin 3 i Bromma, men länkarna dit funkar inte längre så de kanske har slagit igen.
 
Tack för alla svar men jag har fått lägga badrumsrenoveringen åt sidan ett tag, värmepumpen till jordvärmen har gått sönder och skall bytas ut, så lätt försvann det en massa tusenlappar utan att huset blir det minsta finare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.