Någon som har ett bra tips på hur man blir av med brännässlor i gräsmattan!
När vi köpte huset hade ingen gjort något åt tomten på ca 5år, förutom klippt smala gångar i gräsmattan så man kom runt huset.
Vi har massor av nässla i gräsmattan på olika ställen, det växer både i öar och för sig själva... har försökt gräva upp nässlorna med rötterna men de kommer nya direkt....suckar
 
Brukar inte näslor självdö när man börjar klippa gräsmattan regelbundet? Tistlar vet jag är elände men näslor kan jag inte påminna mig att jag sett på en klippt gräsmatta.
 
Snailman
Hittills har allt dött som jag penslat med roundup (koncentrerad)
 
Brännässlor gillar kväverik mark, använd ett gödningsmedel som innehåller lite mindre kväve NPK= kväve fosfor och kalium så trivs de inte så bra. Procentsatserna anger hur mycket av av dess ämnen som ingår.

klipp dem långt ner pga tillväxzonen skadas då och då kommer de inte tillbaka igen.
 
Som sagt, bara att klippa. Hade nässlor bakom ladugården där det tidigare låg en gödselstack, men efter några säsongers klippande är dom helt borta.
 
Snailman skrev:
Hittills har allt dött som jag penslat med roundup (koncentrerad)
Vad är roundup för något? Är det giftigt?
 
Har sprutat med Rambo på nässlorna i gräset....blir lite fläckar med dött gräs men va gör det när nässlorna dör...
 
Linisen_01 skrev:
Vad är roundup för något? Är det giftigt?
Round-up är ett ruskigt effektivt ogräsbekämpningsmedel som man sprayar på ogräset. Hindrar växten från att ta upp näring, vilket gör att den dör inom ett par veckor. Finns att köpa överallt där de säljer trädgårdsprylar. Weibulls har en variant som heter Rambo som jag testade för några veckor sedan och det verkar funka lika bra.
 
Skall absolut kollas upp. Vad händer med rötterna? Dör dom ända ner eller får man räkna med att dom återkommer året efter? Här snackar vi yta nässlor på säkert 1000kvm som skall utrotas.
 
Roundup o liknande verkar systemiskt, dvs giftet tas upp av bladmassan och cirkulerar sedan i växten ner till rötterna så att altihopa dör. För att kunna ta kål på växter med mycket rotmassa, så är det viktigt att spruta när växten har mycket bladmassa. Alltså antingen bestämmer du dig för att trötta ut nässlorna genom regelbunden klippning (och då behöver du inte spruta) eller du låter alltihopa växa upp och sprutar sedan.

Det är ingen mening med att spruta om det är risk för regn. Och det är heller ingen mening att spruta mitt i en torrperiod för då cirkulerar inte giftet i växten. Sedan är det en sak till: Roundup tar lättare död på värdefulla växter än på ogräs, och medlet brukar hamna betydligt längre bort än man tror när man sprutar. Alltså viktigt att göra detta en vindstilla dag och skydda växter som du är rädd om. Räkna med att gräsmattegräset dör.

Om du inte vill spruta ihjäl gräsmattegräset kan du krypa runt och pensla koncentrerad Roundup på varje liten brännässla. Men sedan får du låta bli att klippa gräsmattan till dess att dom har vissnat ner ordenligt.
 
Redigerat:
Gäller det så stor yta så är det nog svårt att köra med Roundup eftersom du, precis som Sommartorparn säger, inte kan klippa under verkningstiden. Så då är nog klippmetoden bättre (klipp ofta). Se samtidigt till att gödsla och vattna gräsmattan så att gräset får bästa förutsättningar att växa och därmed tränger undan nässlor och annat ogräs.
 
Ett alternativ, lite beroende på tomtens beskaffenhet och gräsytornas skick kan ju vara att ta in en traktor och schakta bort 10 cm, sen lägga på ett nytt fräscht matjordslager att så nytt gräs på. Ganska mycket jobb och lite kostsamt, samt att gräset inte går att gå på i sommar. Kanske går att ta en halva av tomten i taget.

Om gräset är gammalt och dåligt kan det vara svårt att få bra fart på det. En nysådd med riktigt gräsmattegräs och inte ängsgräs ger en skönare och finare matta. Sköter man sen den så är det en långsiktig investering.
 
Jag är helt övertygad om att mattan går att fixa utan att man behöver börja om från början. I alla fall bör man börja med ett försök innan man hyvlar av hela mattan.

Börja med att vertikalskära för att lufta gräsrötterna. Sedan stödsår du och därefter kör du på rejält med gödsel. Min gissning är att det börjar se OK ut vid slutet av sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.