Har köpt hus precis det finns pellets i pannan men när jag stänger den nu för sommaren hur får jag varmvatten då till duschen???
 
Det finns kanske en elpatron i pannan som kan producera vatmvatten. Fråga hur den du köpt huset av.
 
Hur vet jag om det är en elpatron i pannan (säljaren vet inte)
 
Det borde finnas någon strömbrytare där man slår på elpatronen, vad är det för typ av panna som du har?
Det går ju bra att elda med pellets året runt, men verkningsgraden blir mindre bra under sommaren, själv har jag solpaneler för värme och varmvatten under sommarhalvåret.
 
pannan är en 265b hur ser en elpatron ut???
 
Hallojsan! :D
Ja, en elpatron...en låda på pannan, vanligtvis genomskinlig eller grå med en ratt som det är temperaturskala på (inte att förväxla med panntermostaten) och kanske en liten lampa som indikerar drift. Likaså finns det en ströbrytare någon stans i närheten till pannan. Det bör gå ett par kablar till denna låda varav en troligen lite grövre.
Du bör även kunna se på elcentralen om du har säkringar till en elpatron - 3 säkringar.
Kolla annars på någon vvs-sida alternativt på google/bilder på elpatroner.
 
här finns inget som tyder på en elpatron eller??? vad är det för sak som står till vänster på golvet nån som vet
 
  • panna ctc 265b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lådan till vänster verkar vara en elkassett, dvs extern elpatron. Pumpen nere till vänster ska nog cirkulera vatten genom kasetten då den används.
 
ok kan jag stänga av pannan och använda den till varmvattnet i huset tängte att det är onödigt att ha pannan på nu på sommaren
 
Hej!
Jo, det ska väl gå bra precis som ja73 skriver.
Fast det är himla svårt att se vad elkassetten värmer och hur rören går. Det är många rör och jag är inte hemma på den pannan precis...
Det ser ut som om det är ett ganska grovt rör som elkassetten går på - vid kulventilen - öppen? - ovan pannan. Är det värme eller varmvatten? Likaså går ett rör ut från pannan nere, därefter en kulventil - stängd? - vidare till en pump som troligen ska cirkulera vattnet genom elkassetten och till pannan. Hur startar du den? Är den kopplad via elkassetten? Går ej att se riktigt...eller är det den lilla strömbrytaren till höger om den med en röd lampa på?
Frågan är om du inte värmer hela pannan med elkassetten? Då är nästa fråga vilket som är mest lönsamt att ha som värmekälla? Elpriset är inte billigt men å andra sidan är pellets inte gratis heller. Det blir förstås mindre smutsigt och mindre jobb med el kontra pellets. Likaså får du ett svalare hus då inte skorstenen värms upp. Å andra sidan får du mindre luftväxling i källaren och den blir troligen lite fuktigare och svalare...?
Viktigast om du vill spara energi är stänga shunten till elementen och slå av cirkulationspumpen - den till vänster ovanför pannan tror jag. Den kan dock strula när den ska igång igen i höst men om du kör den ngn minut en gång i månaden är det mindre risk att den fastnar.
 
Ska elpannan användas bör rökröret stoppas igen med isolering för att minska värme/genomströmningsförlusterna..

Men det är lätt att kolla vad som är mest ekonomiskt, Kolla hur mycket el det går under en vecka då du kör pellets samt pelletsförbrukningen sen kollar du en vecka med bara el så ser du direkt vad du ska välja..
 
Elkassetten är inkopplad till pannan, så du kan värma hela huset med el om du vill. Bra att ha om pelletsen skulle strejka. :)
Varmvattnet blir varmt genom beredaren i pannan.

Själv kör jag pellets året runt med min CTC-265B. Drar inte mycket.
 
Redigerat:
beredaren i pannan hur vet jag om jag har en sådan däremot har jag en uppe på vinden måste den vara där
 
jag kör pellets året runt. Går typ 1 säck i veckan när jag bara ska ha varmvatten.
 
Varmvattenberedaren sitter nog alltid i pannan, det finns ett kallvattenrör som går in i pannan och ett varmvattenrör som kommer ut, prova att spola varmvatten i någon kran och känn efter vilket rör som blir iskallt och vilket som blir skållhett. Det som står på vinden brukar vara ett öppet expansionskärl, som möjliggör för vattnet i värmesystemet att expandera när det värms upp. Om man eldar med pellets är det inte helt ovanligt att man byter det öppna kärlet på vinden mot ett slutet i källaren, bland annat p.g.a. risken för läckage från det öppna kärlet.

Om jag hade elpatron i min panna skulle jag använda den på sommaren eftersom jag har mycket tomgångsförluster från pannan, och därmed ganska hög pelletsförbrukning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.