H
Kanske är en dum fråga men nu får dumförklara mig isf ;) Fråga: Håller på att bygger om altanen som har ett bygglov sen tidigare.

Det jag gör är byter ut allt det gamla ovanför golv till plasttak, det blir väldigt snarlikt det gamla, samt förlänger plasttaket med ca 5 m2 så den hamnar för entren. Måste jag har nytt bygglov för det? Jag ser det som en renovering med lite justeringar.
 
5m2 extra låter inte som en "liten" justering men det beror ju också på hur stort befintligt tak är. Jag har för mig att man får bygga upp till 12 m2 sammanhängande skärmtak utan bygglov.
 
it-snubben skrev:
5m2 extra låter inte som en "liten" justering men det beror ju också på hur stort befintligt tak är. Jag har för mig att man får bygga upp till 12 m2 sammanhängande skärmtak utan bygglov.
Numera 15 kvm
 
Jo, den bygglovsfria ytan har ju ökat till 15 m2, men jag visste inte om den även innefattade skärmtak.

Skärmtak skills ju från friggebodar då man får bygga flera skärmtak anslutna till huset (men de får inte vara anslutna till varandra) medans för friggebodar är det den sammanlagda byggytan som gäller.
 
Hemmakatten
Nej, det är likadant som för friggebodar. Dvs. den totala ytan av alla skärmtak man har runt huset får inte överstiga 15kvm. Vill man ha skärmtak över större delar får man begära bygglov.
 
Nu skiljer vissa saker säkert mellan kommunerna men så här beskriver Sundsvalls kommun bygglovsfritt:

Sundsvalls kommun skrev:
Om du har en- eller tvåbostadshus får du:

* Uppföra högst två komplementbyggnader (s k friggebodar) i omedelbar närhet av bostadshuset. Det gäller om byggnadernas sammanlagda byggnadsarea inte är större än 15 kvm och taknocken inte är högre än 3 meter byggnaderna inte placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter.

Friggebodsrätten gäller oavsett vilka planbestämmelser som gäller för området.

* Färga om byggnader om byggnadens karaktär inte ändras väsentligt av det. När det gäller omfärgning av byggnader i centrala Sundsvall kontaktar du stadsarkitekten.

* Anordna skyddade uteplatser i anslutning till bostadshuset med mur eller plank. Det gäller om; muren eller planket inte är högre än 1,8 meter, inte sträcker sig mer än 3,0 meter ut från huset och inte placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter.

* Anordna skärmtak över sådana skyddade uteplatser som beskrivits ovan eller över altaner, balkonger eller entréer. Det gäller om; skärmtaket inte är större än 12 kvm och inte sträcker sig närmare gränsen än 4.5 meter.
12 m2 för skärmtak och 15 m2 sammanlagt yta för högst två friggebodar. Det finns i texten ingen anteckning om antalet skärmtak eller om det är sammanlagd yta som avses. Så som jag har fått det beskrivet av kommunen så är det inga problem att ha flera skärmtak så länge de inte sitter ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.