Hej,

Har precis byggt en altan med tak. Hängrännor är monterade, och nu skulle jag vilja ansluta stupröret till en befintlig dagvattenbrunn som ligger ca 4 meter bort. Den befintliga "brunnen" är i mitt fall ett annat tuprör som sitter på garaget och som går direkt ned i marken till dagvattenavlopp. Min första idé var att gräva ett grunt dike och lägga ned ett dräneringsrör som i ena änden ansluts till mitt nya stuprör, och i den andra ansluts via någon form av T-koppling till det befintliga dagvattenavloppet/markanslutningen. Jag är dock osäker om detta funkar eftersom ett dräneringsrör ju har små hål längs hela längden av röret.

Hur har ni löst detta? Vilket material kan ni rekomendera att man använder och vad bör jag tänka på?

Taket som samlar upp vattnet är ca 40 m2, så med en utkastare blir det ganska vattensjukt då det regnar.

Mvh
fredrik
 
dra ner stupröret i marken och anslut med markavlopp under mark. Det är ju inte direkt snyggt att ha markavlopprör synliga om man inte har orange hängrännor och stuprör... Sen drar du markavlopp hela vägen till till det andra röret. Byggmax har bra pris på 6-meterslängder markavlopp. De har också böjar o dyl. Lite dyrare än Rinkaby Rör, men Byggmax har prisgaranti, så skriv ut Rinkaby Rörs priser på böjar och t-kopplingar så får du bra pris på Byggmax.

Jag förutsätter att du har stuprör som passar likt hand i handske på markavlopp 110 mm. Annars tror jag det finns en lövsil som är kompatibel med markavlopp som du kan sätta på stupröret innan du ansluter markavloppröret.

Åk till byggmax och pilla med prylarna så kommer du nog på en lösning.

www.byggmax.se
www.rinkabyror.se
 
Redigerat:
Tänk också på att lägga röret tillräckligt djupt så att det inte fryser igen vintertid. Alternativt lägg markisolering.
 
Det vill väl ändå mycket till om det skall frysa igen... eller...???
och om det är lite vatten i röret som fryser så spelar väl det ingen roll, för är det så kallt så kommer det ju inget vatten uppeifrån ändå och när det väl blir varmare och kommer regn så tinar ju det vatten som blivit stående i avloppsröret. så jag tycker inte man behöver gräva djupare än vad som behövs, lägg dem 25-30 cm under gräset så blir väl det kanon... rätta mig gärna om jag tänker fel...
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
imported_peter skrev:
Det vill väl ändå mycket till om det skall frysa igen... eller...???
jag tycker inte man behöver gräva djupare än vad som behövs, lägg dem 25-30 cm under gräset så blir väl det kanon... rätta mig gärna om jag tänker fel...
OK om du bor i södra Skåne kan det gå. Om du bor norrut bör det vara frostfritt djup.

ChungKuo kanske bor i China, då vet jag inte alls.
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
Nja...kina är lite väl långt bort..

Jag resonerar som att det sannolikt inte kommer att finnas regnvatten i några större mängder under den delen av året då det är risk för minusgrader i marken....siktar därför på att lägga röret ca 30 cm under mark....
 
  • Gilla
tmalmberg21
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.