Håller för fullt på med att planera vårt husbygge och sprang då på detta system Elko living system. Är detta något man bör satsa på när man bygger nytt?

Finns det någon som har testat detta och har lite mer information om priser, funktioner mm.
 
  • Elko.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att ha eller inte ha nått "intelligent" system handlar mer om vad man är intresserad av och vad man vill lägga pengar på. Så om du ska satsa på ett system över huvud taget är nog mest en livstilsfråga. Vad just det här systemet skulle kosta kan jag inte på rak arm säga, men rent generellt brukar blir elinst. kostnaden bli runt den dubbla.
 
E
ja det brukar vara rätt dyra å en del lite strul innan allt är ok=merkostnader
men visst är det bra å lättsamt
 
Sånna där buss-system kan vara en del bekymmer med... och som föregående talare sagt, ganska dyra.

Har installerat en del sådana system och man brukare för det mesta få åka tillbaka till kund för att fixa och dona.
Skulle råda till ett traditionellt system.
 
Det blir en hel del dyrare med ett sådant system. Dubbla kostnaden är nog en bra referens. Så det handlar mycket om vad man vill ha och vad man tycker att det är värt. Men det gäller att veta hur man vill ha det, vilka möjligheter man vill kunna utnyttja osv. Så det gäller att som beställare vara mycket insatt och påläst så man inte till slut står där med en installation som inte alls gör det man trodde att det skulle göra. Inte för att jag på något sätt vill skrämma någon men vet man vad som finns 'under huven' och hur det fungerar så har man mycket mer glädje av det.

Om du väljer att installera någon form av 'intelligent hus' system så se till att du hittar en elfirma som vet vad de pysslar med. Det är nämligen få firmor som klarar av dessa nya system på ett bra sätt då det kräver en del specialkunskaper. Ta referenser och kolla hur man klarat det hos tidigare kunder är ett litet men gott råd.
 
living från Elko är exakt samma som IHC från Eljo - ELko har inom koncernen tagit över IHC och döpt om det.

ELJO ska fokusera på KNX som är ett buss-system

IHC/Elko living är inte ett buss system

jag har IHC hemma - nu med programvara från ELKO och även output modul.

kolla under smarta hus på www.elbutik.se så hittar du olika delar

det är helt klart dyrare men jag kan programmera alla tryckknappar till det jag vill - ihopkoppling med larm etc så kul är det - värt pengarna är nog individuellt. men vissa köper ny bil och tappar 30-60000 på 2-3 år - IHc/ELKO living kostar ca 30-60000 för materialet och du bör ha rätt elektriker.
 
Som jag har fattat de så är "ELKO Living System" ett nytt system? (Vi har nyss fått reklam om de i alla fall). Eller är de bara ett gammalt system som är omdöpt? Jag har inte satt mig in i detta system, men verkar likna Lexcom home? Att man har nätverksuttag man kan koppla om till data/tele/tv.. + "vanligt" bussystem ihopbakat.. eller?

Någon som hunnit prova detta får gärna berätta.. Eller överhuvudtaget någon som vet mer än jag :)
 
ELKO Living system ser ut att bara vara en smart förpackning av deras ELKO Link Home och IHC.

Mitt IHC system var inte så mycket dyrare, speciellt inte om man slår ut det procentuellt på hela huspriset. Visserligen var det snart 10 år sedan.

Under 10 år har mitt system aldrig havererat eller på något sätt krånglat. Hmm, förutom vid en direktträff på fastigheten. Då flippade en av utgångarna till trädgårdsbelysningen.

Se dock till att du tänker igenom vad du igentligen vill ha och se till att hitta en elektriker som begriper sig på systemen. Precis som tipsats ovan.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.