:confused:Hejsan!

Hoppas någon har ett bra svar på vad vi ska göra för att få vår altan fin ..

Tvättade för några dagar sedan vår altan med kärcher terasstvätt, den var kanon och tog bort hur mycket smuts som helst. Så idag var det dags för inoljning.

Brädorna sög åt sig bra med olja men blev inte släta och fina som jag hade trott, dem är alldeles "ruggliga".
Hur ska jag få dem fina igen?

Mvh
 
Är nog tyvärr inget annat att göra än att du ger dig på och slipar trallbrädorna.
 
då körde nog för hårt med högtrycken...
risken med detta e att man*river* upp fibrerna i trallen...
sett din situation i verkligeheten och han fick ställa sig å slipa av trallen men blev ej bra ändå.. hade det vart min altan hade jag lagt om trallen tyvärr!!

mvh
snickar estwing
 
I år använde vi UV lasyr på trallen och fick en jätteslät yta. Nu hade vi inte kört med högtryckstvätten innan utan brädorna var bara ett år gamla, men i alla fall blev fibrerna ihoplimmade så det finns inga lösa bitar som kan ge stickor...
 
Det var trist!

Det som troligen har hänt är att fibrerna rest sig på grund av ni kört vattnet mot dem (kan jämföras med att stryka en hund över ryggen MOT pälsen).

Lösningen är att slipa och därefter ytbehandla som ni brukar. Hyr en golvslip på ett byggvaruhus, antagligen behöver ni inte slipa grovt så allt är nog gjort på en dag. Att byta trall verkar "overkill".

Lycka till!
MVH
Ronnie
 
Hej

Är det så att det ståt upp stora stickor eller är det att trallen är väldigt "luden" om den är det senare skulle jag använda en tapetskarv slipkloss på skaft med sandpapper och dra av varje bräda med den så skall du se att den blir bra.
 
vad jag har sett har fått riktiga stickor, resten är som ett ludd. Testade med ett sandpapper och det tog bort det!
Men fy vilket jobb vi har framför oss..

Rekomenderar verkligen inte T-racer på trädäck!!
 
VillaBecker skrev:
vad jag har sett har fått riktiga stickor, resten är som ett ludd. Testade med ett sandpapper och det tog bort det!
Men fy vilket jobb vi har framför oss..

Rekomenderar verkligen inte T-racer på trädäck!!
Jodå det är suveränt men man måste ta det försiktigt som bara den vilket inte riktigt framgår när folk rekomenderar den,.
 
Jag tvättade också av altanen med T-Racer innan jag oljade in den med Dalfrids silvertjära. Ytan blev len och fin som en babyrumpa. Det kanske beror på vad man stryker in altanen med?
 
Samma här. Efter T-Racer vart den lite lätt "luden", men efter Dalfrids tjärolja så är den len och fin.
 
Inte för att verka avig, men jag skurade vår altan med t-racern för nån dag sen.. vart kalas, snudd på som ny. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.