Hej
Vi har köpt ett hus som har en övervåning som inte är riktigt färdig. Förra ägaren har satt upp alla innerväggar, men inte tapetserat och lagt innertak+golv.

Han har använt spånskivor på innerväggarna och vår fundering är nu om vi måste bredspackla väggarna innan vi kan måla dem, alt använda easy cover.

Räcker det med att spackla spikhuvuden och skarvar plus att sätta glasfiberremsor över skarvarna?

Spånskivorna är som sagt helt nya och har inga tapeter eller färg på sig idag.
 
Sätt ny gips på väggarna medans du kan. Spånskivorna lever sitt egna liv, med sprickor och resningar mm, mm, som följd.
 
Vi har fruktansvärt mkt att göra på det huset så spånskivorna blir tyvärr kvar.

Ngn annan?
 
T
Nja, om ni sätter dit EasyCover så blir det prima och sedan målar på den.
 
På med gipsskivorna, som säkert var husbyggarens tanke från början... Jag skulle ständigt gå och muttra "gör om, gör rätt" om jag hade struntat i gipsen. Men det är ju jag det...
 
Spån är ett levande material och lämpar sig inte att ha ytterst då det sväller/krymper när luftfuktigheten ändras. Gips är dött och formstabilt.
 
Klart att du ska sätta gips.
Anders
 
Jag tror trådskaparen missförstog, det alla tipsar om är att behålla spånet bakom gipset. Spånskivorna är där de är, på med gipsskivor på dessa samt måla/tapetsera på gipsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.