Hej!

Har införskaffat ett styck klotlönnsplanta i kruka som ska planteras till hösten. Upptäckte igår att det är invaderat av myror!! De pilar upp och ned för stammen och har lagt sina ägg på undersidan av bladen. Hur ska jag bekämpa detta? Ska jag alls bry mig om det?

/Elin
 
Jag tror inte alls att myrorna har lagt ägg där. "Äggen" är nog bladlöss och myrorna kommer dit för att mjölka dem - d v s de kittlar dem för att få tag på deras sockerhaltiga avföring.
Myrorna lever alltså på bladlössen men är inte deras fiender - tvärtom, de försvarar dem mot fiender och lär t o m kunna flytta på enstaka löss för att de ska breda ut sig fortare.

Bladlöss brukar jag mosa med fingrarna om det är små avgränsade angrepp, annars kan man köpa något medel att spruta med. Ofta hör man att man ska kunna spola bort dem med vattenslang men det tycker jag är enormt bökigt eftersom man måste få direktträff med hård stråle och lössen sitter på bladens undersidor....omgivningen inkl en själv brukar bli mycket blötare än lössen...
 
Japp det är bladlöss, vår klotlönn i trädgården var nerlusad fullständigt höromdagen, gör en blandning på grönsåpa och vatten c:a 2 kapsyl såpa på 1 liter vatten och om du har rödsprit så några droppar av det också i blandningen så besprutar du plantan ordentligt med detta så kväver du lössen. Detta går utmärkt till rosor och fruktträd också.

Enligt plus på TV1 häromdagen så kostade 1% såpablanding mot ohyra från t.ex Weibulls 166:- litern och samma blandning gör du själv för någon krona litern med detta recept.
 
Tack för tips! Min kloka mor har också tittat på trädet och sagt att det är löss det rör sig om. Får bli till att duscha med såpa.

/Elin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.