Jag har precis köpt ett fritidshus med papptak som börjar bli rätt gammalt (huset är byggt på 70-talet och det är väl tveksamt om taket är bytt). Så i sommar har jag tänkt åtgärda taket.

Det känns som att det finns två alternativ: Shingel eller betongpannor. Plåt och vanligt tegel verkar både för dyrt och svårt för att vara intressant och när det gäller papp känns shingel som ett enklare och smidigare alternativ, om än lite dyrare kanske.

Så, vad är att föredra? Vad är lättast att göra själv? Vilket underarbete krävs för de olika alternativen?

En kompis föreslog betongpannor och tyckte då att jag ska lägga dem på den befintliga pappen, låter det som ett bra alternativ?

Vad gäller om jag lägger shingel, måste jag då ta bort den gamla pappen? Shingel "ska" väl läggas direkt på trät, eller behövs någon underlagspapp till det?

Tilläggas kan att huset är byggt i vinkel, hur löser man det med de olika alternativen? Är det plåt som gäller för betongpannorna? Och papp om jag lägger shingel? Då känns ju shingel som ett enklare alternativ sett ur den synvinkeln?

Många frågor, men jag är helt grön på det här området. Det vore trevligt att få en översiktlig beskrivning av arbetsgången för de två alternativen (ungefär vilka moment som krävs och hur svåra de är).
 
Redigerat:
Betong låter mindre lämpligt. För att orka med tegel eller betong måste takstolarna vara dimensionerade för det, vilket är tveksamt om taket tidigare haft papp. Enklast i ditt fall borde vara att ta bort den gamla pappen och lägga ny. Shingel och plåt är också två tänkbara alternativ. Plåt har jag lagt själv på en stuga, och det kräver inte nån speciell kompetens. Däremot bör man vara två om jobbet, plåtskivorna är lite otympliga att hantera. Att taket är i vinkel känns som ytterligare en anledning att lägga vanlig takpapp. Snabbt, enkelt och billigt. Arbetsbeskrivning brukar man få med när man köper materialet.
 
Är det befintliga taket jämt och fint skulle jag absolut välja shingel, befintlig papp kan vara kvar, skär bara ner eventuella bubblor och veck. Rännor är inget problem, det finns speciell papp för dessa. Du får ett snyggt tak till rimlig kostnad och med begränsad arbetsinsats.
Behöver taket riktas så är plåt eller btgpannor att föredra för då kan du göra uppriktningen av taket mellan strö och bärläkt. Betong under förutsättning att konstruktionen är tillräckligt stabil.
 
30 år gammal takpapp får nog anses vara slut. Att byta den på en stuga bör knappast vara svårt eller särskilt dyrt.
Som i alla andra sammanhang är det underarbetet som avgör det slutliga resultatet och efter vad jag har hört ersätter inte shingel takpapp. Byter du takpappen står det dig fritt att lägga shingel, plåt eller inget annat och det behöver inte göras direkt utan när det passar dig/ekonomin.
I övrigt håller jag med Bror.

MVH
Ronnie
 
Redigerat:
shingel e grymt lätt att lägga la de på vårat ingen under papp krävs på branta ytor men bör läggas där du har mindre lutning tex burspråk o dyligt tank på att spara bitarna som blir över i slutet på varje rad så du kan börja med dom igen så du följer mönsterpassning kan va lite lurigt ,men annars riktigt smärtfritt att lägga sen när det har blivit uttjänat om massa år kan du prima det o ha det längre alt läkta rakt på och kasta på tegel el plåt med fördel eftersom underarbetet redan ligger:)
 
Måste man ha underlagspapp till all slags shingel?
 
Ingen som vill delge några som helst erfarenheter av denna takbeläggning?
 
Beskrivningen för det shingeltak jag lade i stugan utgick ifrån att det fanns en underlagspapp. Så även här är nog rådet att följa respektive tillverkares anvisning.
Det enda negativa med att lägga shingel är att det sliter på skinnet, dvs om man inte bär handskar och använd gärna knäskydd.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.