Gokväller! :)

Ja som rubriken lyder, vad får man räkna med att betala för 'lecabalk' (tror jag det heter, rätta mig gärna om jag har fel) per meter?

Är det någon fördel nackdel att använda lecabalk iställer för L-formade kantelement?
Hörde av en kollega att lecabalken var lättare, och på så sätt mer hanterbar vid utsättningen.. men kanske kostar mer än det smakar?

Vart handlar/beställer man normalt balk?
Ursäkta en kanske dum fråga, men har sökt och sökt, och aldrig gjort en grund, eller byggt nåt så stort som ett dubbelgarage med ovanvåning/loft. :)

Tanken är 10,8 x 7,2m med 20cm isolering i plattan, lägga i golvvärmeslingor men ev. köra med luftvärme till en början.

Mycket tacksam för tips, råd och länkar.. :)
 
Dom jag tror att du syftar på heter ALMA balk och jag känner bara till att dom tillverkas i Arboga. Dom är otroligt smidiga. 6m långa 225*400B*H. Du lägger bara ut tre plattor som du ställer baken på och det är färdigt.
Otroligt bra och smidiga. Jag köper dom på Beijer och dom kostar ca 1500(tror jag) + moms.
Nackdelen är att dom väger ganska mycket ca 480 KG per 6m balk men du kommer väl ändo anväda en grävar för grunden så den kan hjälpa till vid utställning.
 
Jag hade Alba-balk när jag byggde mitt hus. Tyckte det var smidigt eftersom man inte behöver bygga en form. L-stöden måste man bygga "form" till annars finns risk att dom ramlar. Alba-balken binder man ihop med armeringsmattan. Jag hade 300mm isolering till 400 balken, sen blev det 100mm betong.
 
Glömde säga att man ska ställa balken på plattor men det ska vara en platta varje meter. Vanliga trädgårdsplattor som är 400x400 går utmärkt.
 
Mikael_L
Janet_Johan skrev:
Jag hade Alba-balk när jag byggde mitt hus. Tyckte det var smidigt eftersom man inte behöver bygga en form. L-stöden måste man bygga "form" till annars finns risk att dom ramlar. Alba-balken binder man ihop med armeringsmattan. Jag hade 300mm isolering till 400 balken, sen blev det 100mm betong.
Gjuter man betongen emot balken?
Isåfall finns ju nackdelen med att värmeisoleringen åt "sidan" blir sämre än med L-kantelement.
100 mm cellplast motsvarar 500 mm Leca, på ett ungefär.

Måste Alba-balkarna putsas efteråt?
Isåfall en nackdel, ett arbetsmoment till.

Är Albabalkarna 6 meter långa?
Fördel, lättare och snabbare att få hela grunden att se rak och vettig ut.

Jag skriver i frågeform, då jag inte vet så mycket om dessa balkar ... ;)
 
Man gjuter emot balken, med isoleringsvärdet vet jag inte hur det blir.

Jag har inte putsat efteråt men det är väl en smaksak.

Dom är 6 m långa och har "öglor" som man fäster armeringsmattan i så formen håller sig stilla.
För att få rakheten kan man spänna upp ett snöre och rikta in dom efter. Sen är det bara att korsmäta och justera om det behövs. Det viktiga är att alla betongplattor kommer lika högt, men dom mätte jag in när jag la på det sista lagret med grus.
 
Får man tag på dom på en välsorterad bygghandel tro?
Och kan man räkna med ~1600:- /6m bit?

Har någon bra boktips ang. grundarbeten eller ja självklart länkar så är detta mycket uppskattat.
 
Alba balken är putsad utom på kortändarna.
 
Välsorterade bygghandlare bör ha dom.
Kollade min faktura och jag fick ge 1600:- st för dom. Sen kostade förankringsjärna 19:- Det är dom man sätter ihop
balkarna med Armeringsmattorna. Det gick åt ca 100 st till min platta som är 82 kvm.
 
En liten följdfråga, markisolering, antar ja man kan handla från samma ställe där man hittar balken, men vad får man betala per m2 på ett ungefär?
Behöver man 20cm eller räcker 10?
Ska lägga i golvvärmeslang när jag ändå håller på men tror jag kommer köra med luft/luft pump till en början.
 
Isolering som är 100 mm tjock kostar ca 80:- har jag för mig. Man bör minst ha 200 mm till en gjuten platta. Jag la 3 varv (100mm isolering) ,men översta varvet drog jag in ca 30 cm så plattan har lite mer att fästa i kantbalken. Gjorde även lika under bärande väggar (om man har några) Tycker oxå att du ska lägga in golvvärmeslang, så skönt med golvvärme, spec om man har klinker på golven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.