Vi har tänkt att ha Whirlpool vitvaror i vårt hus vi håller på att bygga. Nån som har erfarenhet av dessa? Bra eller dåliga? Ska man satsa på induktionshäll eller glaskeramikhäll?
 
Vi har Whirlpool (Ikea), och jag har väl lite blandade känslor.

Köksfläkten låter så hemskt mycket, så den används sällan.
Spis och ugn fungerar bra, men vreden är av plast och symbolerna tvättas bort om man inte är försiktig.
Diskmaskinen tvättar rent, men torkfunktionen är inget vidare. Man får öppna luckan och låta disken självtorka. Samma sak med vredet här. Ganska högljudd dessutom.
Kylskåpet kan jag dock inte klaga på, det är snyggt och fungerar som det ska.

Kvalitets-känslan kunde vara bättre med andra ord. Mina föräldrar har ett nytt kök med genomgående Siemens-maskiner och dom känns mycket bättre när man vrider, öppnar, stänger etc. Inte alls den plastiga känslan som hos Whirlpool.
Det är ungefär som att jämföra en Renault med en Mercedes.

Nästa gång vi köper vitvaror så blir det ett annat märke.
 
Whirlpool har bra microvågsugnar, resten är inte speciellt bra utan då är det bättre att köpa Bosch/Siemens enligt min mening...

Diskmaskiner, spis, ugn är inte alls så gedigna utan känns plastig och här bra mycket mer högljudda än B/S.
 
Vi har två kyl/frys (just det, inte ett kyl o ett frys) och de är snygga och funktionella men de har en egenhet - de låter emellanåt, nästan som små djur som kväker, bräker och knorrar. Vet inte hur länge det kommer att vara men har haft dem ett halvår nu. Fortsätter det kommer jag nog att reklamera, problemet blir väl att få dem att låta på kommando ;)

Kjell G
 
  • Gilla
StoffeGbg
  • Laddar…
Kjell_G skrev:
Vi har två kyl/frys (just det, inte ett kyl o ett frys) och de är snygga och funktionella men de har en egenhet - de låter emellanåt, nästan som små djur som kväker, bräker och knorrar. Vet inte hur länge det kommer att vara men har haft dem ett halvår nu. Fortsätter det kommer jag nog att reklamera, problemet blir väl att få dem att låta på kommando ;)

Kjell G
Hmmm... då är vi inte ensamma då!
Men bara den ena av våra kyl-frys:ar "kväker".
Skall reklamera till Whirlpool, grejorna har ju bara varit i drift sen mellandagarna.
 
Ni som har problem, har ni köpt grejerna på IKEA?
 
Rutger skrev:
Ni som har problem, har ni köpt grejerna på IKEA?
Ja... Men det är Whirlpool som står för service och garanti.
 
Har även jag 2 st kyl/frys varav det ena "låter" har fått det utbytt 1 gång men det nya var tyst ett par dagar. Det var dock mycket bråk med dom innan dom bytte eftersom "alla" kylskåp oavsett märke och modell låter enligt whirlpool, det har med köldmediet att göra, skitsnack tyckte jag eftersom det står ett identiskt intill som är knäpptyst... Har även under senare år haft flera elektrolux / husqvarna som är tysta.

Nu vill dom inte byta det en gång till, dom anser inte att det är fel på skåpet, så jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på. Har haft det sen i sommras så lita inte på dem när dom säger att dom brukar tystna efter ett tag.
 
Låter jobbigt det där. Det kan inte vara så att whirlpool har nån särskild lågpris-serie dom säljer på IKEA, som kanske inte håller samma kvalitet som deras andra produkter dom säljer genom el-butikerna?
 
Hej på er!
Jag har också en kyl/frys som "kväker", modell 5573 tror jag. Har haft det sedan i höstas och har inte orkat att ringa service än, men tänkte göra det snart. Fungerar alldeles utmärkt annars. Tycker annars att det är lite lågbudget över Whirlpools prylar, men det gäller kanske dom flesta märken idag? Har iof en toppmatad tvättmaskin av Whirlpool som fungerat utmärkt i över 6 år nu, men en kompis diskmaskin har börjat att läcka efter ungefär två år.
 
Vi har nu bott i vårt hus i några veckor och än så länge är vi väldigt nöjda med våra Whirlpool vitvaror. Allt fungerar utan problem. Induktionshällen är grymt bra!
 
Vi köpte Whripool i när vi renoverade för 8 år sedan, de andra märkerna tyckte vi var för mycket pengar.
Ursch vad vi har ångrat oss, så mycket pengar vi lagt ned på service och reservdelar, för inte tala om tid när det hela tiden går sönder och krånglar.
När vi bytt ut har vi köpt Miele och är så nöjda!!
 
Saxpy skrev:
Whirlpool har bra microvågsugnar...
Vi köpte micro från IKEA (Whirlpool) och det är enda delen i köket vi är missnöjda med.
Jag har nog ägt fem micros tidigare, ingen av dem dyrare än 1000:-
Nu köpte vi en i samma stil som ugnen, för ca 5000:-. Alltså borde man kunna förvänta sig att den var bättre än de gamla.

Dock..
När man har värmt mat i ugnen (kanske ca 2 minuter) så startar kylfläkten. Denna går i fem - tio minuter, på högre volym än köksfläkten. Ingen tidigare micro jag har ägt har haft kylfläkt som går när maskinen inte kör. Det är skönt med utveckling.
Det blir ny mikro när vi får råd....

/ Fredrik
 
Har precis satt in ett IKEA kök med vitvaror och tycker det mesta funkar bra.
Det enda som retar mig är att köksfläkten låter som ett JAS-plan, annars har allt funkat bra.
 
Har talat med Whirlpool med dem om detta tidigare. IKEA lånar enbart Whirlpools fabriker och utför serviceåtgärder på beställing av IKEA. Whirlpool tog i det telefonsamtalet ganska aktivt avstånd från kvaliteten på IKEA by Whirlpools produkter och hävdade att det var kvalitetsskillnader.

Själv har jag valt bort alla vitvaror utom kyl/frys i mitt IKEA kök. Och garantierna är som jag skrivit, värdelösa på IKEAs produkter vid överlåtelse, så jag skulle försöka hitta annan leverantör med bättre garantier som inte blir värdelösa vid överlåtelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.