ligga. Vi har det rätt tajt, och det hade inte kunnat gå att få mer plats. Det är uppskattningsvis 4,5 meter till tomtgränsen från baksidan av vårt hus där vi vill att altanen skall anläggas. Hur nära kan vi gå.
Man vill ju gärna ha en altan som fyller en funktion och inte är för smal eller liten.

Vi har inga grannar än åt det hållet kan tilläggas och vi sa till vi bygglovsansökan att vi ämnar sätta en altan där.
 
Nära (dvs till gräns). Så länge det är en altan finns inte mycket någon kan klaga på. Börjar du däremot bygga uterum, tak eller plankkonstruktioner kan det krävas bygglov. Enklast är som vanligt att prata med kommunen om vad som gäller. Altaner är bygglovbefriade.
 
Hemmakatten
Riper skrev:
Altaner är bygglovbefriade.
ja, så länge de byggs maximalt 50 cm ovanför markytan.
 
Höjden från mark kan vara olika från kommun till kommun. I mitt fall (Sundsvalls kommun) så fick jag beskedet att det var 80 cm när jag byggde min altan.
 
Vill minnas att det finns rättsfall på altaner 120 cm över mark som befriats, sen kan (läs brukar) förstås kommuner hitta på egna tolkningar efter eget godtycke.
 
Det är mer vad du har tänkt att sätta för räcke som du behöver tänka på. Är det närmre än 4.5 meter behövs tillåtelse från grannen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.