Hej... sitter och funderar på en sak...
Om man är lite lat och inte vill knacka ner sitt gamla kakel i köket... kan man då limma dit en massonitskiva,alt renoveringsgips, direkt på kaklet och sen kakla om med nytt kakel? Eller det håller inte?

J P-A
 
Kakel bör man väl sätta på åtminstonde 13 mm gips om det skall hålla !?

Å andra sidan är nedknackning av kakel gjort snabbt - med en huggmejsel och hamamre - elelr en kofot brukar det inte ta många minuter. Sedan behöver du iov göra ytan slät igen - då kanske en ny gipsskiva kan vara bra ?

/K
 
Ja,kikade en smula på det trista kaklet som sitter i köket idag och innan jag visste av det så var ca 8 plattor borta...hehe... Trist bara att plattorna lossnar jättelätt men allt putset sitter kvar på väggen...alltså plattorna är helt rena när dom kommer loss. Skumt...jaja,då har man helgen räddad!!! Ta ett par öl och kakla...!
Tack för svar!!

J P-A
 
Hej... sitter och funderar på en sak...
Om man är lite lat och inte vill knacka ner sitt gamla kakel i köket... kan man då limma dit en massonitskiva,alt renoveringsgips, direkt på kaklet och sen kakla om med nytt kakel? Eller det håller inte?
Enklast är att sätta nytt kakel på kakel. Men då bör de gamla plattorna sitta bra också.
 
Om man sätter nytt kakel på kakel, bör man "prima" eller underarbeta på något annat sätt? Jag har ett kakel med en lite strävare yta, som klinker ungefär. Mitt kakel sitter som berget på betong...
 
Om man sätter nytt kakel på kakel, bör man "prima" eller underarbeta på något annat sätt? Jag har ett kakel med en lite strävare yta, som klinker ungefär. Mitt kakel sitter som berget på betong...
Se till att det är ordentligt rengjort och använd fästmassa som är avsedd för att fästa mot kakel, det står ofta angivet på förpackningarna.
Ett exempel är "LIP Multi Kakelfix Lätt" och "LIP Multi Fix"
Att prima är aldrig någon nackdel men ger ingen större effekt på gamla kakelytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.