Hej alla!

Vi är sugna på en induktionshäll. Men just denna modell som vi kikar på har vi lika stora "ringar" på hällen. (Antar att induktionszonerna är lika stora som ringarna).

Diametern är ca 18cm. Är detta tillräckligt för en stor stekpanna? (Stor stekpanna=22cm) Ngn som vet ngt om detta?

(Spisen är för övrigt en Bauknecht)
 
Jag tror tjockleken på stekpannan är viktigare. Hällen värmer upp botten som måste vara av järn och om den är tjock så fördelas värmen jämnare. Med en tunn panna så får man en varmare yta mot mitten. Vi har haft två olika hällar dom senaste åren och kommit fram till att det är viktigare att hällen får tillräkligt med ström att dela mellan zonerna. Den förra hällen hade power zoner som kunde ge extra effekt när man skulle koka upp vatten tex. Problemet var då att om man slog på en tredje zon så tjuvade den effekt från dom andra två zonerna så att det slutade koka helt plötsligt och, det var en simenshäll. Nu har vi en liknande simenshäll men som vi kan mata med tre faser från elcentralen så att den kan fördela tillräkligt med ström till de olika zonerna och därmed inte behöver fördela mellan dom olika zonerna. Dvs strömen räcker ändå till. Det tror jag är en bra sak att kolla upp innan man köper en induktionshäll.
 
Ok, tror denna kan gå både på tre fas och 230V.
Tyvärr vet jag iinget om modellbeteckningen på hällen då det inte står på den. Det är en utställningshäll som
de säljer för 4500:-. Priset lockar, men plattorna är små...
 
Vad tror ni om att ställa en liten kastrull på en stor platta? Det är ju bara kastrullen med innehåll som blir varm, inte utrymmet utanför men blir det "effektslöseri" på nå't vis?
 
veasel skrev:
Vad tror ni om att ställa en liten kastrull på en stor platta? Det är ju bara kastrullen med innehåll som blir varm, inte utrymmet utanför men blir det "effektslöseri" på nå't vis?
Jag gissar här.
Det blir effektslöseri eftersom den stora plattan har en högre effekt än den lilla. En del av effekten kommer inte att gå till kastrullen utan den blir som ett fält runtomkring. Kör man på en platta med rätt storlek så går all effekt till kastrullen.

Det finns dock hällar som har storleks avkänning, sätter man en mindre kastrull så blir även "plattan" mindre.
 
Nu har vi köpt en helt annan häll än de ni kikar på (vi köpte Husqvarna/Electrolux variant med variabla zoner). Men det viktigaste för oss var att de stora zonerna var långt bak alltså inte nere i vänstra hörnet som många har. Detta för att slippa ha varma stekpannor nära lekande barn osv.
 
Jag tror att spisen känner av hur stor kastrullen är och jobbar utefter detta. Det är inte plattan "zonen" som blir varm utan en uppvärmningsteknik som gör att kastrull botten blir varm. Så jag tror att spisen förbrukar så mycket energi som behövs för att värma den kastrullyta som står där för tillfället. Därmed spelar det ingen roll hur stor eller liten kastrullen är. Jag vet att man inte kan värma ett decilitermått på våran häll men ett litermått i metall fungerar utmärkt och den har ganska liten yta i botten och är ganska tunn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.