Hej,
har satt fönster & dörrar ungefär i mitten och åker givetvis på att sätta både in- och utvändig smyg. Utsidan är klar och nu är det
dags för insidan. Har tittat i bygghandeln och insett att jag kommer bli smått ruinerad om jag köper färdigmålad smyg - dyrt samt mycket spill. Så vad är alternativen? Göra själv givetvis!

Jag kom fram till att jag kan stycka upp en mdf-skiva (19x1220x2440) och få ut ganska många smygar per skiva. Men (det finns ju alltid ett men!) problemet med mdf-kanter är att de är stötkänsliga och inte så lätta att måla över och samtidigt få dem att se bra ut. Frågan jag ställer mig är om någon av er vet hur man kan/brukar kantförseglar mdf? Något som slog mig nu är att det kanske funkar med Plastic Padding? Eller finns det något annat enklare och bättre sätt?

Tacksam för alla svar
 
kmilic skrev:
Hej,
har satt fönster & dörrar ungefär i mitten och åker givetvis på att sätta både in- och utvändig smyg. Utsidan är klar och nu är det
dags för insidan. Har tittat i bygghandeln och insett att jag kommer bli smått ruinerad om jag köper färdigmålad smyg - dyrt samt mycket spill. Så vad är alternativen? Göra själv givetvis!

Jag kom fram till att jag kan stycka upp en mdf-skiva (19x1220x2440) och få ut ganska många smygar per skiva. Men (det finns ju alltid ett men!) problemet med mdf-kanter är att de är stötkänsliga och inte så lätta att måla över och samtidigt få dem att se bra ut. Frågan jag ställer mig är om någon av er vet hur man kan/brukar kantförseglar mdf? Något som slog mig nu är att det kanske funkar med Plastic Padding? Eller finns det något annat enklare och bättre sätt?

Tacksam för alla svar
Lim har jag sett att målarna har ibland..
Kvistlack kanske också fungerar..?

Fast jag vet inte om jag tycker de är så stötkänsliga, däremot suger de färg som bara den i de sågade kanterna..
 
Tack för svaren!
Jag glömde visst tala om att jag kommer täcka halva mdf kanten med foder på i princip alla fönster. Några fönster skall
inte ha foder. Så jag tror att Styx:s förslag med kvistlack eller lim skulle funka. Det var ingen som köpte förslaget med Plastic-
Padding?
 
Om du fräser en rundning på mdf:en och sen sätter foder som du skickar ut så bara ca 5 mm blir synlig av smygen så behöver du inte kantförsegla eller hålla på med nån lack, bara att måla två gånger.
 
Givetvis!
Tack för tipset "verktygsgurun". Jag köper din lösning med hull och hår!
 
Mikael_L
Att lägga plastic padding verkar lite overkill...
Måla kanten en gång, låt torka, putsa av lite lätt. Måla slutligt (2 varv?) ...
Borde funka hyfsat.

ByggaNytt skrev:
Jag har också gjort alla smygar själv i MDF och jag fräste helt enkelt både ytter/innerkant!

[länk]
[länk]
[länk]
Vad fräste du för profil på ytterkant då? :confused:
 
En målare (40 år i branschen, men fortfarande på hugget) jag pratade med kom med följande råd:

1. Grundmåla
2. Spackla kanten med snickerispackel (sparsamt)
3. Slipa lätt
4. Grundmåla
5. Slipa, måla, slipa, måla... så många gånger det nu behövs

Jag har inte testat detta ännu, men har för avsikt att göra så här med köksluckorna jag skall ge mig på att tillverka inom kort. Det blir en del jobb, men hellre det än ett halvdant resultat.
 
Mikael_L skrev:
Att lägga plastic padding verkar lite overkill...
Måla kanten en gång, låt torka, putsa av lite lätt. Måla slutligt (2 varv?) ...
Borde funka hyfsat.



Vad fräste du för profil på ytterkant då? :confused:
Samma profil på innerkanten som mina SP-fönster och ytterkant (närnast väggen) en liten lätt rundning bara!
 
Mikael_L
Ja, OK.
Jag missförstod nog vad du menade med innerkant resp ytterkant.

Båda "kanterna" är MDF'ns kant, inåt rummet. Men innerkant är mot glaset och ytterkant mot väggen ...
Får jag ihop det till, nu .... :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.