Nu har jag lagt pannan full och tänt igång.
Då blir den varm och slår av.
Jag öppnar locket till pumpen, det kommer lite vatten men pumpen snurrar iaf.
Temp på laddomat: till panna står på 82 och temp från pannan står på 78. från tank ca. 30
Jag testar att vrida lite på ratten och då går den igång (nu står ratten på max.)
Temp på laddomat: till pannan 80 från panna 90.
Det går en stund och pannan närmar sig hundra och slår av.
Vad göra? Pannan är full med ved. Nån som vet vad som är fel.
Jag eldar solo innova 30.
 
Nu har jag kollat igen.
Det låster som om pumpen har stannat men så fort jag öppnar locket så sätter den igång.
Testar att köra med locket lite öppet och då verkar det funka.
Så fort jag stänger locket så stannar pumpen.
Är pumpen på gång att ge upp då eller kan det vara något fel i laddomaten?
 
Även om du stänger unionventilerna borde pumpen snurra sakta så felet bör vara i själva pumpen. Hur ser det ut under locket (du menar skruven i pumpens gavel förmodar jag), kan det sitta något skräp där som du pressar fast när du drar åt??
 
Staffans2000
Ja för tusan Matss. inte är det pannan!

Tvångsstyr pumpen så fixar det sig nog.
 
Har kollat pumpen men allt ser bra ut.
Inget skräp vad jag kan se. Skumt att den går så fort jag öppnar locket.
Fick för mig en stund att det var vattnet som rann ut som fick den att snurra så jag testade att stänga av strömmen men utan ström snurrar det inte. Känns ju lite onödigt att lägga pengar på en ny pump när den gamla funkar.
Skall testa imorgon vad som händer om jag lägger en distansbricka emellan pumpen och skruven.
Nu har som tur och väl är veden antingen brunnit ur eller slocknat. (har inte velat släppa in luft ifall om att..)
 
Staffan2000 skrev:
Ja för tusan Matss. inte är det pannan!

Tvångsstyr pumpen så fixar det sig nog.
Frågan var (om jag fattat rätt) om felet satt i själva pumpen eller nån annan del av laddomaten...
 
Hej!
Jag är ingen expert på just laddomaten precis men vad jag förstått är det så att det verkar som om pumpen startar när du öppnar locket på gaveln på pumpen, där man ser om den snurrar. Så vitt jag kan förstå har det ingen som helst med laddomaten att göra utan det är täcklocket på pumpen. Det kan ibland vara svårt att höra om en pump går eller står stilla. Ett tips är att ta en skruvmejsel och hålla mot pumpen eller täcklocket och lägg sedan örat mot skruvmejseln. Då hör man lätt om pumpen går. Är man ändå osäker så prova att slå av och på strömmen till pumpen så hör man om den stoppar/startar.
Annars tycker jag det låter som om det är luft i systemet och när du öppnar täcklocket så far luften ut och det kommer en vattenskvätt också.
Låter pumen illa? Vibrerar? En pump som är på väg att lägga av och står stilla när locket är på brukar stå stilla även när locket skruvas av. Man kan ta en liten skruvmejsel och känna om pumphjulet snurrar lätt när pumpen är avslagen. Står en pump stilla/har fastnat men säkringen är hel/motorskyddet har inte löst ut, blir VÄLDIGT varm. Man märker garanterat att den stannat om man lägger handen på den om man säger som så...:eek:
 
Staffans2000
Matss skrev:
Frågan var (om jag fattat rätt) om felet satt i själva pumpen eller nån annan del av laddomaten...
För andra gången är vi överens.
Om jag har fattat det rätt, så är det laddomatpumpen, som styrs av den gudomliga pannan (vi vet alla vilken) som trilskas.

Om så är fallet bör trådskaparen draga en direktkabel mellan ett adekvat eluttag ock nämnda pump.

Staffan
 
Staffan: Läs igenom hela tråden när du nyktrat till :) Laddomaten består av ett hus innehållande ventiler och en pump.

Solo: Vet du att pumpen verkligen stannar när du drar åt skruven? Gör som Crille skriver tryck en skruvmejsel mellan pump och öra medan du skruvar åt skruven.
 
Staffans2000
Nu har jag läst inläggen en gång till.

Locket = luftskruven på pumpen?
Ratten = Pumphastighetsregleringen?

Är det ett nyuppkommet fel, eller är det "första brasan"?
Styrs pumpen av pannvattentemperaturen eller av dess rökgastemperatur, eller inte av någondera?

Har du luft i systemet, hörs det direkt. Det låter ungefär som när en kastrull med vatten håller på att börja koka.

Om pannan på något vis är inblandad, koppla pumpen direkt till ett eluttag, lämpligen med en vanlig stickpropp.

Om pumpen går på max hastighet, och pannan ändå blir för varm är det sannorlikt termostaten i laddomaten som trilskas

Staffan
 
Staffans2000
Matss. Mitt tips är likväl detsamma. Dra en kabel.
 
Crille, jag vet inte om det är nåt konstigt med min laddomatpump, men visst hör jag när den börjar vispa runt vattnet.
Märk väl att det är i det läget då pannans överhettningsskydd slagit till och fläkten inte låter, annars hör man det inte.
Pumpen startar när jag lossar dess täcklock lite. Jag kan när jag skruvar in locket lite hamna i ett läge där pumpen går ryckigt.
Det är alltså inget fel på elförsörjningen till pumpen, den snurrar, det har jag kollat med skruvmejsel.
Det som händer är att den stannar när jag stänger locket.
 
Staffans2000
När pumpen stannar. Vad visar laddomatens termometrar?
Min senaste teori: Ånga får pumpen att kärva!
 
Hmmm... :cool:
Låter som om den skulle kunna vara så att den är sliten och axeln/pumphjulet glappar.
Stannar den "direkt" när överhettninsskyddet slagti till? Då det är ganska varmt då antar jag - typ 100 grader? :confused:Det kan alltså mycket väl vara precis så som Staffan2000 skriver. Ånga i systemet får pumpen att stanna/gå dåligt.
Men som sagt...går den ryckigt ibland verkar det som om den är sliten... Är den gammal? Vet inte hur länge sådana saker håller men inget varar för evigt. :(
 
Jag tror inte ånga är problemet.
Nu har jag testat när pannan är kall att lägga en oring under inspektionslocket för att förhindra ev. friktion mot pumpens axel.
Detta löser dock inte problemet utan det är återigen så att det måste sippra ut lite vatten för att pumpen skall fungera.
Pumpen är 5 år, bör de inte hålla längre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.