Kommer att bygga en stödmur ca hög 1.3 m mot gatan och vill innanför muren plantera häck. Fyllning mot muren blir makadam men tänkte lägga en fiberduk ovanför fyllningen och göra en ränna på typ 40x40 cm av matjord där häcken planteras. Häcken kan ev. bli Spirea.

Funkar det att plantera en häck såhär eller kommer den att torka ur?
 
Hm, det finns flera aspekter på det här.
Själva principen i sig - en "jordränna" direkt ovanpå makadam för att plantera buskar i - det tror jag kan funka under förutsättning att man använder bra jord med hög fukthållningsförmåga. D v s jord med mycket mull i. Mullen bör då inte vara torvprodukter ("solmull", "planteringsjord") utan kraftigare saker som t ex kompost, kogödsel, barkmull.
Det blir torkkänsligare än normal men inte värre än att buskarna kan överlevas och frodas bara man ser till att stödvattna när det är extra torrt.

Däremot är jag skeptisk till måttet på rännan, 40x40. Det känns för litet om det bara är makadam runt omkring. Kan möjligen räcka nätt och jämt till de allra minsta spireasorterna (spiraea japonica) men om det rör sig om t ex brudspirea skulle jag ha minst 80(bredd)x50.

Sen undrar jag - hur mycket makadam ska du ha egentligen? När jag byggde stödmur fick jag höra att bakfyllningen skulle vara c:a 30 cm bred. Kan du inte ha buskarna innanför det (d v s mur, makadam, buskar) i stället för ovanpå makadamen?
 
  • Gilla
m-i-c-k-e
  • Laddar…
Farzan, bra input!
Problemet är att jag ska bygga murar i 2 etage där den yttre muren mot trottoaren är ca 1.3 m hög och nästa etage startar ca 1.5 m in från den yttre muren. Etage2-muren blir ca 1.2 m hög och den kommer att ställas på packad bergskross. Detta innebär att underlaget blir väldigt bra dränerande.

Dessutom har jag en otrolig massa sprängsten som kommer att användas som fyllning under murarna fram till trottoar. Jag får helt enkelt göra jordrännan så bred och djup som förhållandena tillåter samt använda bra jord.

Kan man använda någon särskild fiberduk som släpper igenom vattnet lite långsammare eller är det risk för bassäng då?

// Peter
 
Jag känner inte till någon sådan duk men å andra sidan vet jag inte mycket om duksorter heller.
Jag skulle ha tagit vanlig geotextilduk för att inte jorden ska rinna ner i krossen och satsa på att få jorden ordentligt fukthållande.
 
Tomten verkar vara mot norr? Tur det, det är mycket sprängsten och kross, jag skulle inte lägga för mycket pengar på häcken, satsa på något mer uttorkningskänsligt.

/Abbe
 
abbe_ skrev:
Tomten verkar vara mot norr? Tur det, det är mycket sprängsten och kross, jag skulle inte lägga för mycket pengar på häcken, satsa på något mer uttorkningskänsligt.

/Abbe
Vilken typ av häckplantor pratar man om då?

// Peter
 
Måste det vara stor häck? Det första jag tänker på när jag hör väldränerat är lavendel men så är jag insnöad på rosor och lavendel i kombination ;)
 
h3x@ skrev:
Måste det vara stor häck? Det första jag tänker på när jag hör väldränerat är lavendel men så är jag insnöad på rosor och lavendel i kombination ;)
Njae, med tanke på att stödmur i det övre etaget blir ca 1.2 m hög skulle jag vilja ha den iaf högre än detta. Troligtvis blir det någon typ av perenna växter även innanför/bakom den högre muren. MEN, allt är just nu på planeringsstadiet men det är bra att veta hur jag ska fylla upp bakom murarna för att kunna få till lite växtlighet där senare.

Tacksam för all input!

// Peter
 
Hemmakatten
Jag tycker att det skulle vara snyggt att ha en häck nedanför den sista muren, dvs. en häck i gatunivån som skyler muren. Det blir väldig tmastigt annars att stirra in på en hög mur.
Sedan skulle jag fundera på att terrassera mera, dvs. ha fler terrasseringar är de två du har nu. 3-4 terrasser vore snyggare och mjukare.
 
Problemet med tomten är att det bara blir 6 m mellan hus och gata och vi vill försöka få så mycket tomt i nivå med huset som möjligt. Därför har jag valt att bara terrassera i två steg. Tror inte man reagerar på den i snitt ca 1.2 m höga muren efter gatan då de flesta husen runtomkring är sutterränghus och har murar mot gatan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.