Det börjar bli dags att sätta dit bänkskivan, ek 40mm. Jag har sökt runt lite men är fortfarande lite villrådig, speciellt efter besök hos den lokale järnhandeln som påstår att skivan inte rör sig i längd/bredd, men något i höjd beroende på fuktighet. Stämmer verkligen detta? Jag har köpt möbelvinklar så att skivan kan röra sig något, men hur rör sig skivan? Ska man skruva lite "halvlöst"? Järnhandlarn snackade om PL400 också, är det lämpligt?
 
hejsan jag hade skruvat lite lagom med skruvar underifrån för att pl400 är ett riktigt vasst limm som fäster ja menar en gång du behöver ta bort bänkskivan så är det bara att lossa på ett par skruvar !!!!
 
T
Skruva inte, risk för sprickning då träet rör sig.

Själv har jag fäst skivan med silikon, fungerar som lim fast lättare att bort när du vill byta skiva.
 
Jag fäste också med silikon!
 
Vanligt silikon alltså, typ silkasil-C?
 
T
Ja, ta vilken silikon som helst!
 
Tack!
 
Hej.

Vi har fäst våra 40 mm ekskivor med skruv underifrån. Fungerar kalas. Använde ganska små skruv och förborrade. Kan tilläggas att vi la tunna bitar av "gummimatta" på vissa ställen. Den i sig tror jag skulle räcka. 40 mm ek väger ju en del och det ska till ganska så mycket för att den ska ge sig av.
Jag tror att båda varianterna funkar och vad man väljer är en smaksak. Jag skulle dock aldrig limma med ett starkare lim, typ PL 400 om man av någon anledning vill ta bort skivan igen.
 
  • Gilla
bpconstruction
  • Laddar…
Trä rör sig inte nämnvärt på längden. Det du altså behöver tänka på är att inte låsa skivan på bredden.(Höjden som din järnhandlare pratade om är så liten att du kan skita i den...)Därför finns det färdiga möbelvinklar med avlånga hål som låter skivan röra sig "på bredden". Ett annat och enklare alternativ är att borra ett hål i skåpstommen som är större än skruven. Skruv genom stommen och in i skivan+bricka= finemang och möjlighet för skivan att röra sig. Smet av olika slag tycker jag bara är kladdigt...
 
glöm ej att olja in undersidan me innan montering.
jag skruvar allttid skivan.. fungerar hur klockrent som helst.. inget kladd som skrivaren innan sa.

mvh
snickar estwing
 
Tack för alla svar. Nu sitter 8,6m bänkskiva (4st) fast i 4 skruv och på två ställen möts skivorna och där blev det kexmaskin och silikon i skarvarna. Jag glömde inte att olja undersidan, Osmo hårdvaxolja var kanske lite lyxigt på undersidan dock...
 
  • Gilla
Annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.