Hej Alla!

För att göra en lång historia kort så är det så att min sambos far letar efter lite info om att upprätta ett dubbelgarage med tillhörande lägenhet på övervåningen.
Tänkte hjälpa honom lite i det hela då det kan hjälpa mig i mina framtida projekt.
Kikade runt lite på nätet efter byggsatser alt. ritningar för ett sådant bygge utan större framgång.

Är det någon här som har några tips? ritningar?
 
Kika på den här sidan.
http://www.globalhouseplans.com/search.asp?searchmode=5&se=15

Enklast är väl att göra ett 7-8m brett garage av godtycklig längd och använda en ramverktakstol till övervåningen oc komplettera med en till två kupor. Snyggast med en trappa från entredörr och tambur i markplan tycker jag.
 
Bra tips där.

Men det är nog som du säger, att köra ett standard garage och att höja upp taket.
 
Jag använde mig av Byggteknikcentrum för att rita upp ett garage med loft.
Summa kardemumma för ett komplett paket med ritningar 6400 SEK ink moms.
Då är det bygglovsritningar samt konstruktionsritningar för garage och platta med måtten 5700 x 7500 cm.
Balkarna för plattan ligger på plats och efter midsommar skall jag förbereda för gjutningen.
Sen kommer jag att behöva modifiera ritningarna då takstolarna idag vilar på en limträbalk på 90*225... och har insett att det blir himla dyrt !
Så har någon bra ideer på lösning så är jag tacksam :)
Jag får troligen ta en diskussion med kommunen för att höja garaget och lägga en balk i mitten av garaget.
Ska tillägga att min ritning inkluderade en takkupa och att kommunen var lagom förtjust i min ide med att bygga garage med övervåning... detta trots att det inte finns något i planen som skulle förhindra det.
 
Redigerat:
byggde mitt dubbelgarage med måtten 7 brett 8 långt.
21m2 övervåning med takfönster m.m.
vatten & avlopp samt bredband m.m draget.
sprutisolerat.
ej inrett nåt än....

mvh
snickar estwing
 
Jag kontaktade även byggteknikcentrum när jag ville ha hjälp med ritningar, tyvärr kan jag inte rekomendera dom eftersom dom inte svarar i telefon eller mail, även fast man försöker om och om igen meddelande efter meddelande, tillslut tröttnar man och inser att det är ingen idé.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.