Hej,
Har en USB hårddisk (La Cie) på 500 GB.
Plötsligt, efter datorkrångel, har 250 GB försvunnit!
"Diskhantering" påstår också att disken bara är på 232 GB.
Hur har det här gått till och hur får jag tillbaka "mina" 250 GB som har försvunnit?
Någon som vet?
Please!
 
Canuto skrev:
Hej,
Har en USB hårddisk (La Cie) på 500 GB.
Plötsligt, efter datorkrångel, har 250 GB försvunnit!
"Diskhantering" påstår också att disken bara är på 232 GB.
Hur har det här gått till och hur får jag tillbaka "mina" 250 GB som har försvunnit?
Någon som vet?
Please!
Vilken modell har du? Modellnumret brukar börja med "30" och sluta med "EK".
 
Har du provat att boota om datorn? Har haft samma problem många gånger men efter en ombootning har allt fungerat som det ska.
 
Disken heter SEAGATE ST3250823A .
Jag hade den tidigare på en annan dator som strulade. Tror att det var på denna dator som gigabyten försvann.
På den nya datorn visas emellertid också 250 GB för litet.
Konstgt.
Består kanske disken av två 250 GB diskar innanför La Cie höljet, så att den ena har lagt av??
 
Tja, just den disken, SEAGATE ST3250823A, är en 250G disk. 3= 3.5" 250=kapaciteten. Så din misstanke är kanske riktig om det är den disktypen som sitter i LaCie:n.
 
ST3250823A är som du är inne på en disk på 250 GB, så om du hade 500 GB har du säkert 2 sådana. Att bara den ena hittas nu behöver inte nödvändigtvis innebära att den andra är fysiskt trasig. Om du inte själv har kunnandet och det är viktig data på den kan du lämna in den till experter på dataåtervinning.

Om själva information på disken inte är så viktig, men du vill kunna använda disken igen kan du exempelvis testa att ta ur den ur höljet och koppla in den direkt till datorn och se om datorn går med på att den finns.

Har LaCie förresten några verktyg för att återställa disken?
 
Jag har inte provat det själv, men det finns väl någon grej i Windows som gör att man kan komprimera en hårddisk så att det får plats dubbelt så mycket på den. Det skulle ju kunna förklara att den förut såg ut att vara på 500 Gb trots att den egentligen bara är på 250 Gb.
 
Som sagt; vilekn LaCie-låda är det? Faidros teori är inte heller helt fel.
 
Det står faktiskt ingenting på lådan, men det är en sådan här "häftig" Porshce designad med en gul liten indikationslampa i vänstra nedre hörnet på framsidan på lådan.
På långsidan finns LA Cie logotype och "DIESIGN BY F-A - PORCHE" .
Hur öppnar man lådan egentligen?
Kan inte hitta skruvar eller annat på lådan.
 
Har du SP3 installerat? Efter jag installerat SP3 på min datorn så hittade den inte en av mina interna hårddiskar. Då var jag tvungen att gå in på Enhetshanteraren och söka efter maskinvaruförändringar och då hittade den hårddisken. Detta var jag tvungen att göra varje gång jag startade datorn så det var bara att plocka bort SP3.

JOcke
 
Har själv en sådan låda och du har rätt att det inte står på den vilken HD som sitter i (det är bara EN disk).
Vad du kan göra är att gå in på Lacie's hemsida och registrera produkten. Då får du fram exakt modell.
Serienummret sitter på baksidan på en transparant klisterlapp.
By the way, dom har en mycket bra hämtservice där dom mailar fraktsedel till dig och hämtar upp disken som skickas till Frankrike och dom lovar att i princip returnera inom en vecka, i mitt fall tog det 5 dagar (må-Fr) när min rasade.
 
Min låda är helt anonym. Finns ingenting alls på baksidan!
Har kanske ramlat av?
Jag har Vista och disken hittas av datorn.
 
"Porschen" gjordes väl aldrig i någon större modell än 750G med en disk. Enligt databladet gjordes den i 250, 320, 500 och 750G varianter. Men bara singledrive då lådan bara rymmer en drive. Hade du data på disken som har försvunnit? Jag har aldrig varit med om att en diskdrive har tappat 50% av kapaciteten med mindre än att det sprutat fellarm.

Canuto> Disken heter SEAGATE ST3250823A

Hur fick du reda på detta?
 
Att den heter så kommer upp i "Enhetshanteraren"
 
Hur stor är lådan, vad väger den på ett ungefär? Så kanske vi kan luska ut om det är flera diskar i den.

Det finns ingen möjlighet att du har en ST3250823A inbyggd i datorn och lacien har fallit bort helt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.